TIBERIU TROIA

Supermoto, performanţă, neputinţă, dar şi o inimă de aur – Titi Aur

De obicei vă spun poveşti, dar de data asta e realitate. Tristă.

E vorba de Campionatul Naţional de Supermoto al României, care se desfăşoara pe unde şi cum poate şi, mai nou, dacă sportivii îşi fac rost de circuit.

Dar să o luăm de la început, ca să înţeleagă toată lumea.

Motociclismul de performanţă practicat în România are mai multe discipline. Cele despre care vorbim azi sunt viteza pe circuit si Supermoto.

Cursele se organizează împarţite în clase de concurs, stabilite după criterii bazate pe capacitate cilindrică şi experienţa piloţilor. Clasele mari şi-au găsit de curând o casă, pentru că s-a inaugurat circuitul de la Adâncata, lângă Urziceni, un vis pe care multe ţări nu şi l-au putut îndeplini.

Dar acest singur circuit nu a putut rezolva toate problemele.

În competiţie sunt şi clase pentru juniori, care folosesc motoare mici, pentru care un circuit adevărat este prea lung. Un concurs pentru aceste motoare mici presupune un traseu mai mic, eventual o pistă de kart. Astfel de piste se găsesc la Bacău, Târgu Secuiesc şi la Arad, dar şi aici sunt necesare cheltuieli pentru organizarea unui concurs.

Supermoto

Pilot la clasa juniori

Din păcate, exact aceşti juniori reprezintă viitorul sportului românesc şi sunt o bază de selecţie pentru generaţiile viitoare de piloţi.

În toate sporturile moderne, media de vârstă a sportivilor este în continuă scădere şi marea performanţă poate fi atinsă numai dacă ajungi la maturitate în plină formă, după cel puţin 8-10 ani de sport. Acesta este motivul pentru care copii sunt ajutaţi şi incurajaţi sa facă primii paşi în sport, fiind singura modalitate prin care poţi avea performeri mâine.

La noi este pe dos, ca multe alte lucruri.

Copii sunt neglijaţi, pentru că nu reprezintă un spectacol decât pentru părinţii lor. În schimb, clasele mari se bucură de prezenţă numeroasă, calitatea curselor şi valoarea piloţilor fiind mediocre, comparate cu nivelul internaţional, chiar dacă ne referim la motociclismul practicat în ţările vecine.

În afară de clasele de juniori de la viteză pe circuit, mai există o rudă săracă a motociclismului, ale cărei întreceri se desfăşoară în condiţii asemănătoare: Supermoto, disciplina care foloseşte pista de asfalt şi porţiuni de teren accidentat.

Această disciplină nu reuşeşte să adune suficienţi sportivi ca să poata organiza un campionat separat, aşa că piloţii acestui sport, cu mic cu mare, juniori şi seniori se unesc cu juniorii vitezei şi împreună pot organiza un eveniment care să justifice efortul organizării şi cheltuiala ocazionată.

S-au descurcat ei cum au putut, până s-a ajuns la ultima etapa a acestui sezon, finala Campionatului Naţional.

În mod normal, când auzi “finala Campionatului Naţional” te trece un fior gândidu-te la o mare manifestare fastuoasă, dar, de fapt, totul se petrece într-o mare sărăcie şi anonimat.

Şi asta nu numai pentru că sportul românesc se confruntă cu mari probleme, legate de cele mai multe ori de bani, dar şi managementul celor plătiţi să promoveze evenimentele este jalnic.

Astfel s-a ajuns la situaţia în care marea finală nu se putea organiza, pentru că nu erau bani, pentru că nu se găsea un loc, pentru că…

Totul trebuia salvat şi nu se putea altfel decât cu nişte entuziaşti, din care nu prea găseşti mulţi în rândurile funcţionarilor plătiţi, ci, mai degrabă, trebuie să cauţi printre oamenii de sport.

Unul dintre împătimiţii curselor de Supermoto, Răzvan Radu, cunoscut printre motociclişti ca Trăncanu, un om foarte serios şi bun profesionist, în ciuda poreclei de aurolac.

Supermoto

Cu prietenul meu Răzvan – Trăncanu

Răzvan, care organizează cursuri de perfecţionare moto pe circuitul Academiei Titi Aur, proaspăt construit, s-a gândit să apeleze la bunăvoinţa celui care a avut curajul să demareze acest proiect vizionar, un om cu inima de aur: Titi Aur.

Cea mai mare problemă era bugetul alocat organizării acestei competiţii, care era inexistent, adică zero lei. Asta este de obicei problema cea mai mare, dar s-a dovedit că nu contează deloc pentru Titi Aur, care a acceptat pe loc, fără nici o ezitare.

Vestea bună afost imediat trasmisă tuturor colegilor, care s-au grăbit să vină din timp la traseul aflat în vecinătatea Bucureştiului, lângă Crevedia şi să ajute la organizare.

Antrenamentele încep de obicei sâmbăta, dar, de data asta, vineri dimineaţa erau foarte multe echipe în incinta Academiei Titi Aur, ocupându-se de detaliile tehnice care trebuiau rezolvate.

Totul a mers strună, aşa cum se întâmplă când se implică cei pasionaţi.

Duminică, chiar dacă nu a venit public, spectacolul a fost total.

Două dintre clasele de concurs îşi desemnaseră deja campionii, aşa că sportivii au mers de plăcere, toţi cei prezenţi sărbătorind câştigătorii şi bucurându-se de frumuseţea manifestării.

Una dintre aceste clase, la care rezultatul era aproape cunoscut dinainte, a fost Supermoto, categoria rezervată seniorilor, la care seniorul Vlad Neaga, pilot de numai 16 ani a arătat tuturor că locul 21 obţinut în cursele de Campionat European a fost pe deplin meritat, învingând detaşat în ambele manşe programate.

Supermoto

Vlad Neaga, proaspăt Campion Naţional

Cu o faţă de băiat cuminte şi un limbaj de om cultivat, Vlad a împărţit autografe cu multă amabilitate. I-am cerut şi eu unul, după ce i-am luat un scurt interviu pentru un post de televiziune, ca să am de pe acum autograful viitorului Campion European.

Spre deosebire de cursa seniorilor, la clasele juniorilor rezultatul final a fost decis pe ultima sută de metri a celor două manşe, punctajul fiind foarte strâns între piloţii de la vârful clasamentului.

Aici surpriză, pilotul care a învins în ambele manşe a fost o domnişoara graţioasă cu un zâmbet încântător, care arăta ca un adevărat războinic cu casca pe cap şi combinezonul de piele.

Supermoto

Titi Aur cu Patrick Pascotă

În tot acest timp, amfitrionul manifestării, Titi Aur, a petrecut tot timpul printre sportivi, dând mâna cu toată lumea, împărţind sfaturi celor mici şi schimbând păreri cu cei bătrani.

S-a dovedit încă o dată că pentru reuşita unui astfel de eveniment nu e nevoie decât de entuziasm, pasiune, înţelegere şi, în cazul nostru, de inima de aur a lui Titi Aur.

Campionii sezonului 2015

Juniori 3 – Patrick Pascotă

Juniori 2 – Răzvan Stănescu

Scutere – Laurenţiu Ciurescu

Supermoto 65cc – Zoltan Ordog

Supermoto 85cc – Ştefania Băncilă

Supermoto seniori – Vlad Neaga

Materialul filmat a fost prezentat la Digi24, în rubrica moto a emisiunii La Volan din  10 octombrie 2015.

Dacă nu aţi văzut toate cursele postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi testele şi cursele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube – https://www.youtube.com/tiberiutroia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*