TIBERIU TROIA

Yamaha Tracer 900 – test și prezentare – varianta video

A fost nevoie de doi ani de evoluţie pentru ca Yamaha MT-09, o motocicletă foarte bună, ca să devină excepţională – Tracer 900.

Lansat în 2013, modelul MT-09 a impresionat prin calităţile motorului în 3 cilindri, formulă folosită de Yamaha după mulţi ani de pauză. Noua motocicletă s-a bucurat de succes, dar nu a fost o lovitură de piaţă, fiind un model naked, gamă mai puţin cautată în ultima vreme.

Modelul de bază a fost urmat de alte derivate, MT-09 Sport Tracker şi Street Rally, variante accesorizate, dar care nu au fost un succes de piaţă, având câteva componente relativ uşor de instalat de orice pasionat al motocicletelor accesorizate.

Situaţia s-a schimbat radical prin apariţia modelului Tracer, varianta sport tourer, gamă la mare căutare, amatorii de excursii lungi fiind din ce în ce mai numeroşi.

Chiar dacă este echipat cu acelaşi motor şi şasiu, Tracer 900 este diferit de MT-09 de la care s-a pornit, fiind construit în jurul motorului în 3 cilindri, ale cărui performanţe sunt nemodificate.

Tracer 900

Păstrând aceleaşi principale caracteristici, DOHC, 12 supape, răcit cu lichid, motorul modelului Tracer 900 beneficiază de sisteme de admisie şi evacuare modificate, fără a influenţa cei 115 CP pe care îi produce motorul.

Sistemul de injecţie oferă tot 3 moduri de pilotaj, dar a suferit modificări faţă de cel al modelului de bază, fiind mai fluent, livrând carburantul mai cursiv, ceea ce se reflectă în comportamentul motocicletei, conferind mai multă flexibilitate motorului.

Astfel, Tracer 900 poate fi controlat foarte bine atât în virajele strânse, de unde eşti obligat să pleci cu turaţii joase, cât şi pe liniile drepte lungi de pe autostradă. Pentru a înţelege mai bine rezultatul aceastei modificări a sistemului de injecţie, aş compara senzatia pe care ţi-o oferă cu folosirea unei acceleraţii cu cursă mare, model folosit pe motoarele cu pretenţii sportive.

Modificările majore faţă de modelul MT-09 de la care s-a plecat apar la aspectul exterior, de la un naked fără protecţie la vânt, ajungându-se la un sport tourer, cu o carenă agresivă, echipată cu un parbriz relativ mic, dar mobil şi cu nişte protecţii la mâini foarte generoase, care completează efectul protector al carenajului.

Tracer 900

Carenajul este undeva între cel de la FZ1 Fazer şi Triumph Tiger 800 XRX, cu nişte forme  foarte atrăgătoare, lucru care nu surprinde, pentru că Yamaha este vestită pentru aspectul reuşit al motocicletelor şi designul modern pe care îl promovează în mod constant.

Dacă aspectul carenajului este asemănător cu cel al unor modele moderne, nu acelaşi lucru se poate spune despre aspectul general al motorului, ai cărui cilindri seamănă mult cu cei ai vechiului model FZ750, cu înclinaţia lor la 45 grade, chiar dacă stamoşul FZ750 avea 4 cilindri şi câte 5 supape, adică o cu totul altă soluţie tehnică faţă de cea existentă pe MT-09.

Revenind la carenajul nou apărut pe modelul Tracer 900, parbrizul reglabil şi protecţiile pentru mâini, toate acestea fac mult mai comodă folosirea motorului cu cei 115 CP, datorită protecţiei oferite de întreg ansamblul. Pentru mine personal, la 1,74 m, chiar folosirea parbrizului în poziţia coborâtă a fost suficientă pentru a mă simţi protejat şi am apelat la modificarea poziţiei, numai pentru a compara efectul celor 2 poziţii diferite, care diferă cu 30mm pe înălţime.

Yamaha Tracer 900

Chiar dacă schimbarea poziţiei parbrizului este o operaţiune foarte uşor de făcut, sistemul nu permite această modificare din mers, pentru că trebuie slăbita câte o piese din fiecare parte, spre deosebire de alte sisteme prezente pe motocicletele firmelor concurente, care permit schimbarea poziţiei din mers, cu o singură mână.

Manevrabilitatea modelului Tracer 900 este deosebit de bună, mai bună decât la MT-09, dând senzaţia de uşoara, dar sigură, chiar dacă Tracer are cu 20 kg mai mult decât modelul de bază. Probabil că la îmbunătăţirea manevrabilităţii au contribuit mult arcurile amortizoarelor faţă, mai tari decât cele iniţiale, în combinaţie cu cursa mare a amortizoarelor şi şaua având 2 poziţii disponibile, uşor reglabilă pe înălţime, coborând înălţimea de la 860 mm, la 845 mm. Amortizoarele faţă modificate au remediat problemele pe care le întâmpină MT-09 în varianta naked, în cazul unui pilotaj mai sportiv, sau la viteze de peste 150 km/h, când devine uşor instabil şi mai greu de controlat.

În afară de toate aceste detalii tehnice care fac viaţa uşoară pilotului, fabrica a pus la dispoziţia piloţilor scunzi, sau celor cu picioare scurte, un kit suplimentar de coborâre a înălţimii şeii, care reduce înălţimea cu alţi 15 mm suplimentari, făcând modelul Tracer 900 accesibil unui număr mai mare de folositori, împreună cu o şa mai îngustă şi mai joasă, prin care se mai câştigă încă 32 mm.

Yamaha Tracer 900

Bineînţeles că producătorii specializaţi de componente au apărut cu o gamă interesantă de repere, care îmbunătăţesc ţinuta de drum a motocicletei şi mă refer în primul rând la amortizoare şi componente, în special arcuri.

Cu toate că arcurile de la Tracer 900 sunt mai tari decât cele instalate pe MT-09, este loc de mai bine, pentru că tendinţa tuturor producătorilor este să echipeze motocicletele în conformaţie standard cu arcuri mai moi, care satisfac o gamă mai largă de folositori, dar sunt insuficiente pentru cei care pilotează având un stil mai sportiv. Pentru aceştia, sau pentru cei mai pretenţioşi, Hyperpro a pregătit kit de arcuri progresive faţă/spate şi 2 modele de amortizoare spate, complet reglabile, atât pe compresie, cât şi pe preâncarcare, cu posibilitatea modificării înălţimii amortizorului şi a amplasării unei comenzi de la distanţă a preâncărcării.

Tracer 900

În afară de aceste repere realizate de producătorii specializaţi, trebuie să recunosc că Yamaha şi-a făcut lecţiile şi a lansat pe piaţă o gama impresionantă de accesorii, care acoperă toate capitolele care pot fi îmbunătăţite la o motocicletă.

De la piese care permit modificarea poziţiei pilotului (manete forjate, prinderi înălţate pentru ghidon şi parbriz înalt), trecând prin cele de strictă utilitate (proiectoare pentru ceaţă cu LED, diferite soluţii de bagaje, pentru rezervor, sau genţi laterale de diferite forme şi materiale), până la cele pentru protecţia motorului şi a şasiului, toate sunt pe lista accesoriilor opţionale.

Şi pentru alte modele anterioare Yamaha a pregătit diferite opţionale, dar acum, pentru Tracer, cei din departamentul R&D s-au întrecut pe sine, punând în mare dificultate firmele producătoare de astfel de repere, prin varietatea produselor şi preţul oferit, explicat prin volumul mare.

Principalele concurente ale modelului Yamaha Tracer 900 sunt Honda VFR800X Crossrunner şi Triumph Tiger 800 XRX.

Yamaha Tracer 900

Faţă de aceste motociclete, Tracer conduce detaşat la câteva capitole: putere, cuplu, masă proprie, caracter sportiv, aspect exterior, gama de opţionale şi pret mult mai bun, fiind depăşită la confortul pilotului, al pasagerului şi protecţie la vânt.

Aşadar, pentru un pilot care este interesat de o motocicletă uşor de folosit în fiecare zi, rapidă, puternică, sportivă, manevrabilă şi cu un preţ cu cel puţin 2000 euro mai puţin decât orice alt model similar, Yamaha Tracer 900 este propunerea mea.

Dar asta e doar părerea mea, decizia finală vă aparţine…

Yamaha Tracer 900

Noul preț al motocicletei Yamaha Tracer 900 în România, publicat de Yamaha cu câteva zile în urmă, este 10.300 EURO, toate taxele incluse și poate fi comandat la firma Motodynamics SRL, importatorul oficial pentru România al produselor Yamaha și din rețeaua dealerilor oficiali.

Povestea testului motocicletei Yamaha Tracer 900 este mai frumoasă fiind ilustrată cu fotografiile făcute de prietenul meu, fotograful Radu Chindriș.

Dacă v-a plăcut prezentarea modelului Yamaha Tracer 900, puteți găsi mai jos teste făcute cu alte motociclete Yamaha, articole postate până acum.

Yamaha Tracer 700 – test și prezentare

Yamaha MT-10 – test şi prezentare video

Yamaha VMax 2016 model aniversar – Legendele nu mor – test și prezentare

Prezentare Yamaha FJR1300, model 2016

Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*