TIBERIU TROIA

Indian – prima motocicletă americană învingătoare la Tourist Trophy, cursa de pe Insula Man

Timp de peste 100 de ani, un singur producător de motociclete din SUA a reușit să câștige cursa TT din Insula Man – Indian.

Indian

Rem Fowler, câștigător al primei curse TT la clasa Twin, cu un motor Peugeot de 5 CP, instalat pe motocicletă Norton.

Prima ediție a cursei Tourist Trophy a fost organizată pe Insula Man în anul 1907.

Încă de la început, evenimentul găzduia atât curse de auto, cât și de motociclete, dar, în primii patru ani, motocicletele au concurat pe un traseu mai scurt, performanțele motoarelor de atunci făcând dificil accesul pe rampele abrupte de pe Snaefell Mountain.

Motocicletele au concurat pe traseul întreg de peste 60 km începând cu ediția din 1911, datorită unei decizii a organizatorilor, în încercarea de a obliga producătorii să dezvolte noi tehnologii și să ridice standardele existente.

La ora aceea, motocicletele Indian erau cele mai avansate din punct de vedere tehnologic. În timp ce majoritatea producătorilor foloseau transmisia prin curea de piele, transmisia cu două viteze și lanț ale motoarelor Indian reprezentau ultima modă și un enorm avantaj în curse.

Încă de la început, competițiile au reprezentat una din priorități pentru conducerea companiei.

Indian a fost primul producător de motociclete din SUA care a înființat și finanțat o echipă de uzină, devansând cu cinci ani pe principalul concurent Harley-Davidson.

Indian

De asemenea a fost prima firmă americană care a participat la competiții internaționale, participând la cursa din Insula Man încă din 1909. La prima participare, pilotul de uzină Lee Evans a terminat cursa pe locul doi, performanță urmată de un loc 14 obținut de Jake Alexander în 2010, într-o cursă dificilă, presărată de numeroase accidentări și defecțiuni mecanice.

Pentru a mări șansele de succes ale echipei de uzină, Oscar Hedstrom, co-fondator al companiei Indian, a hotărât să înscrie cinci motociclete la startul cursei din 1911, prima cursă în care se alerga pe traseul lung.

Favorit era Jake de Rosier, vedeta echipei, primul pilot profesionist din istoria motociclismului de performanță, urmat de colegii de echipă Arthur Moorhouse și Charles Franklin.

În afară de piloții profesioniști, conducerea companiei a sprijinit doi piloți privați, dintre care Oliver Cyril Godfrey, un mecanic de 23 de ani din Londra, concurase la toate edițiile cursei TT.

Experiența acumulată de Jake de Rosier în cursele board-track nu i-a fost de ajutor, traseul de concurs fiind pe alocuri asemănător unei poteci, vedeta echipei căzând de câteva ori.

În schimb, tânărul mecanic Oliver Godfrey, aflat la cea de-a cincea participare, a mers constant și a câștigat cursa Senior TT, parcurgând cele cinci ture, care totalizau peste 300 km, în 3 ore, 56 minute și 10 secunde, stabilind recordul de viteză medie de 76,65 km/h.

Indian

Oliver Cyril Godfrey la startul cursei Senior TT 1911

În urma învingătorului terminase cursa Charles Collier, dar care a fost descalificat ca urmare a unei alimentări cu combustibil nepermisă de regulament, podiumul fiind completat în acest fel de Charles Franklin și Arthur Moorhouse.

Triumf total Indian, primul producător străin câștigător de cursă pe Insula Man, podium integral ocupat de piloții firmei.

Motocicletele Indian nu au mai câștigat niciodată cursa Tourist Trophy, chiar dacă Oliver Godfrey a revenit pe insulă de trei ori, terminând pe locul doi în 1914.

În același an Godfrey a fost înrolat în cel de-al 27-lea escadron al Royal Flying Corps, pilot pe unul din bombardierele doborâte în luptă doi ani mai târziu, pe 23 septembrie 1916, de Manfred von Richthofen, supranumit “Baronul Roșu”.

Nici o altă motocicletă americană nu avea să mai învingă în cursele de pe Insula Man timp de 99 de ani, până în 2010, când pilotul Mark Miller a câștigat cursa clasei TT Zero, rezervată motoarelor electrice, pilotând o motocicletă MotoCzysz E1.

Povestea este cu atât mai interesantă pentru noi românii, pentru că în luna aprile 2017, motocicletele Indian vor fi prezentate în premieră publicului din România și firma va fi reprezentată oficial pentru prima dată în țara noastră de ASP Group din București, acum, la 116 ani de la înființare.

Indian

Oliver Cyril Godfrey după victoria în cursa Senior TT 1911

Dacă vă interesează motocicletele Indian, puteți găsi mai jos articole postate până acum.

Motocicletele Indian în România începând din 2017

Noutățile aduse de Indian la EICMA 2016 – motociclete Indian pentru categoria A2

Michael CZYSZ – architect, inventator, motociclist – un geniu plecat între îngeri

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*