TIBERIU TROIA

Cum a apărut modelul Scrambler Café Racer

Povestea începe cu 50 de ani în urmă, atunci când toți marii producători de motociclete au lansat un nou model devenit in scurt timp modă – Scrambler.

Anii ’60 au reprezentat o diversificare a modelelor de motociclete, multe dintre tendințele vremii fiind lansate de tinerii care își construiau motocicletele cu mijloace proprii, modificând modelele existente, de obicei masive și greoaie.

Acest lucru s-a întâmplat mai ales în Statele Unite, unde cele câteva companii locale se axaseră pe producția unor modele îmbătrânite, iar Harley-Davidson și Indian, principalii jucători de pe piață, manifestau o atitudine inerțială speculată imediat de firmele europene.

Intuind corect direcția înspre care se îndreaptă gusturile generației tinere, majoritatea fabricilor din Europa au produs pentru piața americană un model cu care se putea merge atât în oraș, cât și în natură, pentru plimbări în afara drumurilor asfaltate. În acest fel, a apărut Scrambler, în diverse variante produse de MV Agusta, Moto Guzzi, Norton, BSA, Matchless și Ducati, firmă care a oferit o adevarată gamă, cu motorizari de la 125, la 450 cc.
Scrambler Café Racer

Scrambler a fost prima opțiune pentru majoritatea tinerilor timp de un deceniu, până când o motocicletă genială, Honda CB750 Four, a schimbat lumea, fiind modelul recunoscut unanim ca primul “superbike”. Impactul apariției acestei super-motociclete a fost atât de puternic, încât modelele sportive au devenit atracția principală pentru pasionații de motociclete și au evoluat timp de câteva zeci de ani.

A durat vreo 30 de ani până categoria supersport a intrat într-un con de penumbră și alte motociclete au început să fie mai căutate: cele pentru plimbări lungi, touring, sau sport touring și cele pentru teren accidentat, sau pentru simple plimbări în natură.

Intuind din nou momentul potrivit, Ducati a lansat a doua ofensivă, de data aceasta o adevărată campanie, lansând pe piață nu doar o nouă variantă de scrambler, ci o marcă cu un prim model disponibil în șapte configurații.

Conceptul a fost prezentat în premieră la expoziția internațională de motociclete de la Köln, în toamna anului 2014, produsele fiind comercializate începând din sezonul 2015.

Proiectul s-a dovedit a fi un succes imediat, Ducati înregistrând un record al vânzărilor în 2015, pentru al șaselea an consecutiv, noua marcă Scrambler contribuind serios la reușită, cu 16.000 de unități distribuite în întreaga lume. Povestea de succes a continuat și în al doilea an, în care alte peste 15.000 de motociclete din toate variantele existente de Scrambler au consolidat poziția pe piață a noii mărci, însoțite de alte două noi modele prezentate în toamna anului 2016, modele pregătite pentru primăvara anului 2017: Desert Sled, un Scrambler modificat pentru folosința pe teren accidentat și Café Racer.

Acest ultim model îmbină într-un mod fericit trăsăturile caracteristice ale ambelor curente din denumire, Scrambler și Café Racer.

Scrambler Café Racer

Teoretic, cele două noțiuni sunt complet diferite, Scrambler fiind un tip de motocicletă gândit pentru folosința pe orice fel de teren, inclusiv în afara asfaltului, în timp ce Café Racer presupune o motocicletă construită în stilul motoarelor de curse pe circuit ale anilor ’50-’60. Cu toate acestea, motocicleta îți amintește de ambele curente, reușind acest lucru numai prin jocul diferitelor componente, elementele structurale fiind aceleași pentru toate modelele gamei Scrambler.

Șasiul, bascula, motorul, frânele și roțile sunt identice, în timp ce amortizoarele, elementele de caroserie și restul componentelor sunt prezente în două variante pe toate modelele.

Dacă prin amplasarea pieselor componente modelul Café Racer poate fi comparat cu celelalte modele ale gamei, calitatea detaliilor și finisajelor, vopseaua impecabilă, pielea cusută, toate acestea contribuie la aspectul rafinat al motocicletei, care arată ca o adevarată vedetă de cafenea cu ambiții sportive.

Motocicleta nefiind încă disponibilă pentru teste, pot doar să bănuiesc că se comportă pe măsura aspectului deosebit și nu am nici un motiv să mă îndoiesc de calitatea și eficiența frânelor, amortizoarelor și a motorului, pe care le-am testat pe primele modele de Scrambler, toate fiind identice și care m-au satisfăcut pe deplin.

Dacă mai amintim și de intervalele de service de 12.000 km ale noii generații de motoare Ducati, imaginea unui Café Racer modern cu iz nostalgic este completă.

Și iată cum, numai din jocul diferitelor elemente, din cromatică și din poziționarea lor, Scrambler a devenit pe rând motocicletă clasică, naked, flat-track, enduro, sau café racer și probabil ca variantele nu se vor opri aici, grație imaginației designerilor italieni.

Scrambler Café Racer

Modelul Scrambler Café Racer poate fi admirat la magazinul Ducati România din București, prețul motocicletei fiind 11.250 Euro, taxele incluse.

.

Articolul complet a apărut în revista Auto Motor şi Sport nr. 2 (231) din februarie 2017.

Mai jos sunt articole postate recent despre ultimele modele Ducati și Scrambler.

Scrambler Desert Sled a sosit la magazinul Ducati din București

Ducati Multistrada 950 – test și prezentare

Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*