TIBERIU TROIA

Motoare de 125 cmc cu permis categoria B – pro și contra

Este iminentă modificarea legii, se solicită alinierea la legislația europeană, care permite folosirea motoarelor de până la 125 cmc cu permisul categoria B.

E de bine, e de rău ?

125 cmc

De niște ani se vehiculează ideea de a permite folosirea scuterelor și motocicletelor de până la 125 cmc cu permisul de conducere categoria B.

Acest lucru este permis în toate țările din vestul Europei, se pare că funcționează bine și, evident, prezintă niște avantaje clare: descongestionarea și fluidizarea traficului, reducerea poluării și a consumului de carburant, timp economisit și, de ce să nu recunoaștem, creșterea spectaculoasă a vânzărilor de scutere de 125 cmc.

Initiațiva legislativă se pare că este depusă în Parlament și condiționează folosirea motoarelor de absolvirea unui curs de pregătire (specializare) de șase ore pentru cei care posedă permis categoria B.

Până acum am vorbit numai de avantaje, dar orice lucru (în cazul nostru activitate) prezintă și dezavantaje.

Suntem în România, țara în care astfel de cursuri, cunoscută fiind calitatea școlilor de conducere, se fac de formă (ca să nu spun “la mișto”), prost sau deloc.

O parte din întrebările pe care mi le pun sunt următoarele:

– pe ce fel de motoare se va face acest curs de pregătire, pe scutere sau pe motociclete (acestea fiind complet diferite) ?

– este cineva care nu a mai mers pe scuter (motocicletă) în stare să învețe tot ce trebuie în doar șase ore ?

– avem în România instructori atât de bine pregătiți încât să învețe pe cineva să meargă pe motor în doar șase ore ?

– cum se poate verifica dacă un cursant chiar a făcut cele șase ore sau le-a înlocuit cu o mică spagă ?

– o să vedem pe străzi mult mai mulți scuteriști care merg de la un semafor la celălalt târând picoarele pe jos, semn că nu au făcut nici un fel de pregătire ?

Întrebările pot continua și cred că fiecare dintre noi are asemenea semne de întrebare.

Riscurile implementării unei astfel de măsuri prost gândită sau prost aplicată sunt foarte multe:

– șoferi prost sau deloc pregătiți care devin motocicliști în șase ore și provoacă accidente sau cad încă din prima zi fără să-i atingă nimeni;

– înmulțirea numărului de accidente în care sunt implicate scutere/motociclete;

– noii motocicliști de ocazie vor merge fără echipament de protecție adecvat, pentru că nu-i învață nimeni sau din obișnuința căpătată de la mașini;

– și nu în ultimul rând, noii folositori de motoare vor fi asimilați motocicliștilor, percepția publică fiind din nou influențată negativ datorită posibilelor numeroase incidente, tocmai acum, când s-a reușit îmbunătățirea imaginii motocicliștilor și rolul lor în societate.

În loc de concluzii:

– dacă măsura va fi bine gândită și aplicată, vom asista la un progres evident;

– dacă va fi făcută pe genunchi, tipic pentru autoritățile din România, inițiativa se va transforma într-un adevărat dezastru.

E doar părerea mea, nu dați cu pietre…

125 cmc

Toate poveştile, interviurile şi ştirile din lumea moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE pot fi urmărite și pe FacebookLinkedIn sau Twitter iar filmele sunt postate pe YouTube.

4 thoughts on “Motoare de 125 cmc cu permis categoria B – pro și contra

  1. Inferno

    Eu sunt pro lege facuta pe genunchi pt ca toti cocalarii isi vor lua “vitezane” de 125 si-n maxim 1 luna vor crapa cu ele. Astfel scapam si de gunoaiele Vw / Audi BMW diesel din trafic si de cocalari. Altfel spus dam o mana de ajutor selectiei naturale.

  2. Mihai

    @Inferno

    Cu toata stima, dar daca odata cu “vitezanele” de 125 cmc nu vor crapa doar “toti cocalarii” ci si o multime de oameni nevinovati? Dar, daca, fara ca neaparat sa crape, o multime de participanti la trafic nevinovati ar putea avea de suferit de pe urma unor accidente produse de acesti pseudo-motociclisti? Ai fost vreodata pus in situatia de a da explicatii cu privire la un accident in care n-ai avut nicio vina dar din care au rezultat victime, sa vezi ce misto e ?!!! Eu zic sa te mai gandesti ….

    In opinia mea, initiativa legislativa ar trebui sa se limiteze cel mult la scutere de 125 cmc. Motocicleta, indiferent de capacitatea cilindrica, necesita capacitati de conducere care nu se pot dobandi pe baza unor cursuri.

  3. George Marinescu

    Buna ziua!

    Stie cineva ce s-a intamplat cu acest proiect, dupa ce a fost adoptat de catre Senat?

    Multumesc!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*