TIBERIU TROIA

Yamaha Ténéré 700 – așteptarea a luat sfârșit – test și prezentare

Dezvoltată timp de câțiva ani sub ochii publicului, Ténéré 700 a fost cea mai așteptată premieră Yamaha din ultima perioadă, o motocicletă fără sisteme electronice, apărută într-o eră a tehnologiei.

Yamaha Ténéré 700

Cele mai multe motociclete noi sunt prezentate publicului atunci când sunt lansate pe piață ca produs final.

Altele sunt expuse în faza de concept, așteptând reacția publicului.

Yamaha a ales să prezinte noul model Ténéré 700 cu mult timp înainte de a fi gata.

Prima dată a fost expus la EICMA 2016, fără promisiuni, fără să fie anunțată pentru sezonul următor, un concept, poate chiar o propunere făcută publicului, având numele T7.

Un an mai târziu, la aceeași expoziție, motocicleta avea alt nume, Ténéré 700 și, de această dată, promisiunea firmei era că motocicleta va călători pe mai mute continente, fiind pilotată de ambasadori ai firmei, piloți ai echipelor oficiale de rally-raid și motocros.

Această acțiune, World Raid, trebuia să facă motocicleta cunoscută fanilor firmei de pretutindeni, să culeagă reacțiile și impresiile acestora, pentru a perfecționa proiectul.

A fost nevoie de încă un an pentru ca Yamaha să lanseze oficial noua motocicletă, livrările primelor unități fiind promise pentru a doua jumătate a sezonului 2019, comenzile fiind plasate doar online.

Numai odată cu sosirea primelor motociclete comandate cu câteva luni în urmă, vânzarea noilor Yamaha Ténéré 700 a început să se deruleze ca în cazul oricărui alt model, comandând motocicleta la magazin.

Yamaha Ténéré 700

De ce Ténéré

Yamaha a fost cel mai titrat producător în lumea rally-raid, până la intrarea în scenă a mărcii austriece KTM.

Primele ediții ale celei mai cunoscute competiții, Paris-Dakar, desfășurate în 1979-1980, au fost câștigate de Cyril Neveu, pe un model legendar, XT 500, după care, câțiva ani mai târziu, Stéphane Peterhansel a stabilit un adevărat record, cu șase victorii, pilotând prima motocicletă de competiție cu motor tehnologie crossplane, YZE750T, devenită în scurt timp YZE850E.

În toată această perioadă, datorită atenției de care se bucurau competițiile de acest gen și interesului general manifestat față de motocicletele de teren, Yamaha a lansat pe piață mai multe modele de succes, câteva dintre ele purtând numele de Ténéré.

În 1983 a fost lansat primul XT600Z Ténéré, urmat mai târziu de XTZ750 Super Ténéré, XT660Z Ténéré și XT1200Z Super Ténéré, astfel încât numele ultimei generații nu a surprins pe nimeni.

Diferența majoră dintre modelele vechi și motocicleta prezentată în acest an o constituie motorul, același motor instalat pe toate modelele actuale de 700 cmc ale noii familii MT, motorul cu doi cilindri gemeni paraleli, cu bielele defazate la 270 de grade, așa numita tehnologie crossplane, folosită de Yamaha încă de la modelul TDM 850.

Yamaha Ténéré 700

Soluții ingenioase

Cu alte setări ale sistemului de alimentare, adaptate folosinței în teren, unde se pune accentul pe livrarea puterii liniare în regim de turații medii și joase, motorul furnizează o putere maximă de 72,4 CP, față de cei 75 CP ai celebrului MT-07 și este instalat pe un cadru nou, aparent tip dublu leagăn.

Am spus aparent, pentru că soluția adoptată de producător este nouă și foarte ingenioasă.

Cele două bare laterale, părți ale unui dublu leagăn tradițional, nu sunt componente structurale, ci sunt demontabile și instalate doar pentru a proteja motorul și ca suport al scutului motorului.

Ele contribuie și la rigidizarea cadrului, dar rolul principal este cel de suport al scutului, care, după părerea inginerilor de la Yamaha, nu trebuie montat direct pe motor, ca la alte modele, ca să nu afecteze blocul motor în cazul unui impact mai serios.

Yamaha Ténéré 700

Arhitectura motorului a contribuit la dimensiunile finale ale motocicletei, ocupând mult spațiu pe verticală.

A rezultat o motocicletă înaltă, la motocicletele de teren fiind necesară o gardă la sol mare și cursă mare a roților, în cazul noului Ténéré 700, garda fiind de 240 mm și cursa roților de 210, respectiv 200 mm.

Aceste dimensiuni oferă un mare avantaj motocicletei la folosința în afara asfaltului, dar reprezintă, în același timp, un dezavantaj pentru piloții mai scunzi, înălțimea mare a șeii fiind accentuată de lățimea acesteia, altfel foarte comodă față de multe alte șei instalate pe motociclete enduro.

Yamaha Ténéré 700

De altfel, soluția de coborâre a șeii oferită de Yamaha, este una combinată, obținută prin înlocuirea pieselor de la articulația amortizorului spate și a șeii, cu alta, nu neapărat mai subțire, ci mai îngustă în partea din față, pentru a face viața mai ușoară celor cu picioare mai scurte.

Cei 35 mm obținuți mulțumită instalării acestor repere opționale sunt importanți, dar rezultatul nu mi se pare spectaculos. Noroc că există producătorii de arcuri și amortizoare, Hyperpro, cel mai cunoscut fabricant de arcuri progresive, oferind un kit de arcuri mai scurte pentru furca de față, care, în combinație cu piesele articulației spate, reprezintă o soluție mai corectă și reduc înălțimea șeii cu 50 mm, păstrând în acest fel geometria originală a motocicletei.

Yamaha Ténéré 700

Recomandată mersului sportiv

Chiar dacă motorul este bicilindric, motocicleta este îngustă și destul de ușoară, având 187 kg la gol. Toate componentele sunt performante, amortizoare Kayaba complet reglabile cu o cursă lungă, sistem de frânare Brembo adaptat folosinței în afara asfaltului (adică fără mușcătura inițială întâlnită la motocicletele sportive), având sistemul ABS decuplabil pe roata din spate, roți cu spițe având dimensiunile clasice de enduro, 21”/18”, elemente care o recomandă unei utilizări sportive.

Nu există nici un sistem eletronic de control și siguranță, cu care suntem obișnuiți în ultima perioadă: control al tracțiunii, moduri de putere și pilotaj, ASB activ pe viraje, pilot automat.

Este o motocicletă pentru cunoscători, care poate fi pilotată și de cei cu experiență limitată, datorită motorului predictibil, a calității componentelor și modului în care se comportă motocicleta.

Dar atenție la înălțimea șeii!

Este singurul element care poate pune în dificultate pilotul, fiind destul de apropiată ca dimensiune de cele întâlnite la motocicletele de enduro pur-sânge, care compensează înălțimea mare prin masa redusă.

Yamaha Ténéré 700

Despre aspect

Yamaha este recunoscută unanim pentru formele reușite ale motocicletelor și, de mulți ani, compania colaborează cu firma specializată GK Design sau realizează proiectele în centrul propriu de design din Italia.

Ténéré 700 este unul dintre proiectele reușite de designerii casei, formele fiind puternic inspirate din motocicletele folosite în competițiile de rally-raid și foarte aproape de conceptul T7 prezentat la începutul aventurii.

Un exemplu reușit de colaborare între proiectanți, piloții profesioniști și publicul consumator, care garantează succesul comercial, ușor de anticipat.

Yamaha Ténéré 700

Poate îndrăzneala de a lansa o motocicletă fără sisteme electronice în epoca tehnologiei pe care o parcurgem, motorul reușit și verificat în timp instalat pe motocicletă, sau poate prețul fără concurență vor contribui la recunoașterea valorii acestei motociclete.

Cel puțin în țara noastră, Ténéré 700 a reprezentat o adevărată lovitură de piață încă înainte de apariție, de vreme ce comenzile lansate online înainte de a vedea produsul final, reprezintă peste 10% din vânzările totale ale firmei Yamaha în România.

Probabil că a contat rețeaua oficială de magazine dezvolatată constant timp de 25 de ani, numărul mare de unități service abilitate și, cu siguranță, renumele de care se bucură pretutindeni produsele Yamaha, fiabilitatea și calitatea fără cusur reușită de firma din Iwata.

Yamaha Ténéré 700

Ce mi-a plăcut la Yamaha Ténéré 700

Manevrabilitate deosebită, componente de calitate, preț foarte bun.

Ce nu mi-a plăcut la Yamaha Ténéré 700

Cei foarte pretențioși vor considera lipsa sistemelor electronice un minus, eu nu.

Articolul complet a apărut în revista Auto Motor şi Sport nr. 12 (265) din decembrie 2019.

Foto: Radu Chindriș

Yamaha Ténéré 700

Toate poveştile, interviurile şi ştirile din lumea moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE pot fi urmărite și pe FacebookLinkedIn sau Twitter iar filmele sunt postate pe  YouTube.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*