TIBERIU TROIA

Kawasaki Versys 1000 SE – test și prezentare – formula de succes

Kawasaki ne-a obișnuit în ultimii ani cu motociclete deosebit de puternice și cu tehnologii de ultimă oră, fără să neglijeze modelele care se adresează celor fără pretenții sportive și modelul Kawasaki Versys 1000 SE este una dintre ele.

Kawasaki Versys 1000 SE

Aceasta a fost situația modelului Kawasaki Versys 650, apărut pe piață în 2008.

Având același motor instalat pe toate modelele de aceeasi capacitate cilindrică construite de Kawasaki, Ninja, Vulcan, ER, Versys 650 avea aceleași componente principale ale șasiului,  cadru, roți, frâne, fiind utilizate alte amortizoare cu cursă mai lungă. Rezultatul a fost o motocicletă care poate fi utilizată și în afara asfaltului, fără pretenții sportive.

Motocicletă polivalentă, a atras atenția publicului și, pasul următor, către o categorie superioară, a fost făcut de producător patru ani mai târziu, când a lansat pe piață versiunea de 1000 cmc a modelului Versys.

Kawasaki Versys 1000 SE

Sora mai mare

Prima generație, pe lângă caracteristicile tehnice mai puțin întâlnite, avea niște forme ciudate, care au fost complet modificate peste câțiva ani.

Am avut ocazia să testez cea de-a doua generație cu patru ani în urmă și m-au surprins poziția comodă a pilotului și faptul că nu se simte masa mare a motocicletei.

Pe vremea aceea, motocicletele japoneze de la clasa Adventure Tourer nu erau echipate cu sisteme electronice de control și siguranță, iar Versys 1000 nu făcea excepție, fiind oferit în trei versiuni diferite, în funcție de nivelul accesorizării, dar fără sisteme electronice, iar eu testasem varianta cea mai simplă.

Se pare că cererea publicului, în special a utilizatorilor de motociclete din Europa, s-a schimbat rapid în ultima perioadă și modelele cele mai căutate sunt cele cu cât mai multe sisteme de siguranță.

Tendința de a echipa motocicletele cu cât mai multe sisteme electronice de control a influențat oferta marilor producători, aproape toate modelele noi fiind echipate cu așa ceva sau fiind oferite în două versiuni, una standard și alta cu îmbuntățiri.

Și astfel a apărut Kawasaki Versys 1000 SE, model care păstrează motorul și performanțele prezentate publicului în 2015, dar beneficiază de tehnologie modernă și un pachet electronic avansat.

Kawasaki Versys 1000 SE

Ce e nou

Dacă până acum, cele mai echipate modele erau cele europene, în special BMW S1000XR, Ducati Multistrada și KTM 1290 Super Duke GT, acum toate motocicletele acestei clase se află la un nivel apropiat al dotărilor.

Cea mai importantă componentă instalată pe noul Kawasaki Versys 1000 SE este sistemul electronic de gestionare al suspensiei, Kawasaki Electronic Control Suspension (KECS).

Preluate de la ZX-10R SE și modificate pentru utilizare touring, amortizoarele față/spate produse de Showa își autoreglează comprimarea la fiecare milisecundă, în funcție de diferiți parametri, cum ar fi viteza de deplasare, poziția accelerației, unghiul de înclinare al motocicletei, iar preîncărcarea amortizorului spate poate fi reglată de la un comutator.

În acest fel, motocicleta se adaptează constant la condițiile de drum în timp real și reglează comprimarea pentru ceea ce urmează, luând în calcul chiar și decelerarea, pentru a preveni efectul comprimării bruște care apare în cazul frânărilor agresive.

Kawasaki Versys 1000 SE

Acțiunea este posibilă datorită unor senzori instalați în amortizoarele față/spate, care transmit de o mie de ori pe secundă informații computerului (ECU) integrat în sistemul de gestiune electronică KECS, despre viteza de comprimare.

În același timp, unitatea de măsurare inerțială a motocicletei IMU (care primește informații despre accelerație, decelerație și unghiul de înclinare al motocicletei) și calculatorul ECU al sistemului de injecție (care știe viteza de deplasare a motocicletei), trimit semnale la fiecare 10 milisecunde.

ECU al sistemului de gestiune electronică KECS calculează cum să seteze amortizoarele potrivit informațiilor primite și trimite semnalul solenoizilor din amortizoare.

Mai departe, sistemul pus la punct de Showa este diferit de cel utilizat de alți producători de amortizoare, reglând supapele din amortizoare mai repede decât alte sisteme, comprimarea modificându-se mai rapid. Inginerii de la Kawasaki declară că acțiunea amortizoarelor conferă o senzație mai naturală și un confort mărit al pilotajului.

Kawasaki Versys 1000 SE

Setările de bază ale amortizoarelor corespund modului de pilotaj ales (Road, Sport și Rain) iar sistemul semiactiv modifică reglajele de bază în timpul mersului, existând și un al patrulea mod care permite reglaje fine.

În plus, există și posibilitatea reglării preîncărcării, configurată pentru trei situații diferite: pilot, pilot cu bagaj și pilot cu pasager și bagaj. Fiecare dintre aceste trei variante poate fi ajustată fin de pilot pentru situații deosebite în care masa totală suferă modificări rapide, de exemplu se adaugă pe drum niște bagaje suplimentare.

Nu cred că mai este cazul să explic avantajul utilizării unui astfel de sistem electronic de gestionare a suspensiilor, care oferă stabilitate și aderență îmbunătățite și pentru cei care nu sunt pregătiți din punct de vedere tehnic sau nu au experiența necesară să seteze corect suspensiile manual.

Kawasaki Versys 1000 SE

De toate pentru toți

Toate cele descrise mai sus sunt posibile datorită instalării unității inerțiale de măsurare IMU produsă de Bosch, a accelerației ride-by-wire și a injecției electronice.

Aceste dotări, susținute de rețeua de senzori, au permis instalarea și a celorlalte sisteme prezente pe Versys 1000 SE, majoritatea dintre acestea fiind dezvoltate de Kawasaki: Kawasaki Cornering Management Function (KCMF), controlul tracțiunii Kawasaki (KTRC), ASB inteligent Kawasaki (KIBS) și lumini adaptative (Cornering Lights) tehnologie LED.

Motorul propriu-zis și cadrul pe care este instalat nu aduc noutăți, fiind cele utilizate pe generația anterioară.

Cei 120 CP pe care îi furnizează motorul împrumutat Kawasaki Versys 1000 SEde la Z1000SX fac din Versys 1000 una dintre cele mai ușor de controlat motociclete de la clasa ei, pentru că modelele concurente impresionează prin mult mai multă putere sau prin cuplu violent.

Nici sistemul de frânare nu este nou, fiind cel de pe Z1000, cu etrierele monobloc radiale și discurile semiflotante de Ø 310 mm, suficiente chiar pentru cele 257 kg ale motocicletei.

Alte dotări instalate pe versiunea SE pe care am testat-o sunt Quick Shifter produs de Kawasaki (KQS) în dublu sens, pilot automat electronic (Electronic Cruise Control), manșoane încălzite, vopseaua care se regenerează și bordul cu ecran color TFT, care furnizează multe informații, culminând cu una interesantă, dar complet inutilă: unghiul de înclinare al motocicletei.

Motocicleta este masivă și grea, dar foarte bine echilibrată, cu masele corect distribuite, fiind, după o scurtă perioadă de acomodare, ușor de controlat chiar la viteza mică. Dar, pentru piloții mai scunzi, mai riscantă decât masa mare a motocicletei este înălțimea șeii, care selectează serios folositorii.

Kawasaki Versys 1000 SE

În loc de concluzie

Model al cărei primă versiune a fost neînțeleasă de mulți, Kawasaki Versys 1000 SE este un exemplu foarte bun de evoluție rapidă.

Inițial fără dotări speciale și cu niste forme neatrăgătoare, a devenit în doar câțiva ani de la apariție una dintre cele mai căutate motociclete de la clasa ei, chiar dacă motorul nu oferă performanțele modelelor concurente.

Dacă, pe lângă dotările și echipamentele descrise mai sus, luam în considerare și prețul competitiv, Versys 1000 SE poate reprezenta una dintre cele mai interesante oferte ale unei categorii de motociclete devenită cea mai populară în Europa.

Kawasaki Versys 1000 SE

Ce mi-a plăcut la Kawasaki Versys 1000 SE

Foarte stabilă, poziție de pilotaj foarte comodă, amortizoare foarte bune.

Ce nu mi-a plăcut la Kawasaki Versys 1000 SE

Motocicleta este grea.

Articolul complet a apărut în revista Auto Motor şi Sport nr. 4 (269) din aprilie 2020.

Foto: Radu Chindriş

Cei care doresc să studieze fișa tehnică completă a modelului o pot găsi în articolul cu prezentarea video postat cu ceva timp în urmă.

Kawasaki Versys 1000 SE – test și prezentare – varianta video

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*