TIBERIU TROIA

Test Rieju Xplora 557

În cursul anului trecut producătorul spaniol Rieju a lansat primele motociclete de aventură, numite cum altfel decât Aventura. La sfârșitul sezonului, compania a prezentat publicului alte trei modele dintr-o nouă gamă, numită Xplora. Primul model a apărut pe piață și a ajuns și în România, Rieju Xplora 557. 

Ascensiunea companiei Rieju, ultima firmă rămasă cu acționariat integral spaniol, a fost spectaculoasă în ultimii ani și a început cu achiziția în 2019 a liniei de fabricație Gas Gas. A  urmat intrarea companiei în categoria motocicletelor de aventură, una dintre cele mai căutate în ultima perioadă, decizie care se pare că a influențat pozitiv dezvoltarea rapidă, producția Rieju fiind orientată până atunci pe motoare off-road de cilindree mică. 

Odată cu apariția gamei Xplora, Rieju se aliniază curentului actual respectat de toți producătorii importanți, care acordă atenție nu numai acestei categorii a motoarelor de aventură, ci mai ales motocicletelor dedicate utilizatorilor noi și modelelor pentru categoria A2 recomandate acestora.

Rieju Xplora 557

Pentru producția unor modele noi echipate cu motoare de cilindree medie, era dificil ca micul producător spaniol să dezvolte două noi motoare și astfel s-a născut parteneriatul cu QJ Motor, unul dintre cei mai mari producători de motoare din China.

Propulsorul instalat pe Xplora 557 este în 4 timpi, cu doi cilindri gemeni paraleli, de 554 cmc, cu 4 supape pe cil., DOHC, răcire cu lichid, injecţie electronică, corespunde normelor de poluare  EURO 5+ și produce o putere maximă de 47,6 cai și un cuplu maxim de 51 Nm la 4500. Este asistat de o cutie de viteze cu 6 trepte, ambreiaj  cu patinare controlată şi acţionare mecanică și are transmisie finală pe lanţ.

Rieju Xplora 557

Ansamblul este instalat pe un cadru tip grindă cu zăbrele din țeavă de oțel, subcadru din oţel și  basculă din aluminiu. Șasiul este identic cu cel pe care îl vom regăsi pe viitorul model Xplora 707, diferența dintre cele două modele fiind motorul, de unde și diferența de 3 kg a masei la gol, modelul 557 având 215 kg și un rezervor cu o capacitate de 20 litri.

Pe față este instalată o furcă hidraulică telescopică inversată KYB cu jambele de 43 mm, pe spate este un monoamortizor KYB cu reglaj pe preîncărcare, cursa roților faţă / spate fiind de  150 mm. Sistemul de frânare este compus din dublu disc flotant de 320 mm pe față, cu etriere radiale cu patru pistonaşe și disc de 260 mm pe spate, cu etrier flotant cu un pistonaş și ABS Bosch decuplabil.

Rieju Xplora 557

Dacă motorul nu iese în evidență cu nimic față de toate celelalte modele concurente de la această categorie, cilindree și nivel de preț, excepție făcând poate doar sunetul eșapamentului,  componenta care este cu adevărat specială este bordul, cu un ecran de 7 inch TFT color, cu navigație și conectivitate Mirror Link.Dintre toate modelele de cilindree medie existente pe piață, Xplora 557 este oferită în configurație standard cu un set de accesorii și dotări care o fac una dintre cele mai bune oferte din punct de vedere al raportului calitate-preț: lumini LED, comenzi luminate pe ghidon, indicator al treptei din cutie, senzor de temperatură, indicator al nivelului de combustibil, indicator de rezervă, port USB și priza USB-C, manete reglabile, mască de protecție radiator, protecții la mâini și portbagaj.

Rieju Xplora 557

Și pentru că am amintit de preț, motocicleta este oferită publicului din România cu prețul promoțional de 6900 euro. 

Prima senzație pe care o ai în mers este că motocicleta e masivă, primești multă motocicletă de banii pe care îi dai, dar asta nu înseamnă că este incomodă sau greoaie. Dimpotrivă, te împrietenești destul de repede cu Xplora 557, cu bordul foarte util și cu frânele care sunt dimensionate pentru o motocicletă cu de 3 ori puterea oferită de cei 35 kW ai modelului Xplora.

Trebuie să vă spun câteva cuvinte și despre formele motocicletei. Arată bine, nimic de zis, e lucrată curat și seamănă foarte mult, dacă nu cumva este identică, cu modelul prezentat de MV Agusta la EICMA 2021.

Rieju Xplora 557

Pe atunci, producătorul din Varese anunța viitoarea introducere în gamă a două modele care urmau să fie realizate în parteneriat cu fabrici din China. Cel mic se numea Lucky Explorer 5.5 și fișa tehnică anunțată era similară cu cea a actualei Xplora 557, la fel ca șasiul și elementele de caroserie, proiectul urmând a fi derulat ghici cu cine? – cu QJ Motor.

Nici unul dintre cele două proiecte anunțate nu a apucat să fie concretizat, pentru că doi ani mai târziu Pierer Mobility AG a achiziționat 25% din acțiunile societății Art of Mobility deținută de Timur Sardarov, președintele MV Agusta, după care a fost anunțată înghețarea colaborării cu QJ Motor.

Rieju Xplora 557

Dacă vă întrebați de ce, explicația nu e greu de bănuit: decizia a fost luată nu pentru că motocicleta nu ar fi fost bună, ci pentru că Pierer Mobility avea un parteneriat tradițional cu CFMOTO, principalul concurent al producătorului QJ Motor.

Urmarea este clară, cel puțin pentru mine: motocicleta care trebuia să devină MV Agusta Lucky Explorer 5.5, a fost scoasă din conservare, lustruită, redecorată și a devenit Rieju Xplora 557.

Că e MV Agusta sau Rieju, pentru publicul din Europa important este faptul că motocicleta este declarată produs european, că depozitul de piese este în Europa și, la nevoie, piesele pot sosi în Romania chiar și în 24 ore, deci nu se așteaptă containerul din China care vine la primăvară, că suportul tehnic este în Spania, nu la mama supărării, că acum putem testa motocicleta și, dacă ne convinge, dacă ne place, ne putem bucura de ea.

Rieju Xplora 557

Fiecare zi din viață este câte o poveste iar poveștile mele sunt, de cele mai multe ori, cu și despre motociclete. Toate poveştile, interviurile şi ştirile din lumea moto postate pe blogul POVESTI CU MOTOARE pot fi urmărite și pe FacebookLinkedIn sau X (ex Twitter) iar filmele sunt postate pe Instagram și pe canalul YouTube.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*