TIBERIU TROIA

Royal Enfield Super Meteor 650

Motocicleta de azi poartă o moștenire de suflet și un nume pe măsură: Royal Enfield Super Meteor 650.

Ce e cu moștenirea și ce semnificație specială are numele ?

Royal Enfield este cel mai vechi producător de motociclete cu activitate neîntreruptă, firma fiind înființată în 1901, în Anglia și a schimbat acționariatul și locul fabricii, atunci când a fost cumpărată de indieni și mutată în India.

Noua conducere a companiei a decis ca firma să meargă pe aceeași linie, păstrând designul, tehnologia și fiabilitatea vechilor modele, preluând chiar numele unor modele din istoria companiei, nume dat unor proiecte noi.

Actualul Super Meteor a fost lansat pe piață în anul 2023 și în primul an au fost vândute peste 14.000 de unități, cele mai multe în India, cea mai mare piață din lume, cu peste 15 milioane de unități noi vândute anual.

Pentru cei care cred că Europa este locul în care se dă ora exacta în motociclism, vă aduc aminte că pe continentul nostru se vând sub 1 milion de unități pe an.

Royal Enfield Super Meteor 650

Super Meteor a preluat numele unui model produs între 1952 – 1962 pentru piața din Statele Unite, model care avea la acea oră un motor cu capacitatea cilindrică de 692 cmc, fiind în stare să atingă o viteză maximă de 160 km/h.

Privind retrospectiv, Super Meteor a fost important pentru că a avut șansa să devină un deschizător de drumuri în tehnologie, șansă ratată din cauza unui manager neinspirat al companiei.

În 1958, laboratorul de cercetări în transporturi înființat de guvernul Marii Britanii a testat pe un Super Meteor funcționarea unui sistem ABS tip Maxaret, care, detectând decelerații rapide ale roții, aplica presiune în instalația hidraulică de frânare de câteva ori pe minut.

Experimentul a dovedit că instalarea unui astfel de sistem pe o motocicletă poate fi un mare plus, reducând distanța de frânare, mai ales pe suprafețe ude, dar directorul tehnic al companiei Royal Enfield de la acea oră s-a opus, fiind neîncrezător în viitorul unui astfel de sistem. În acest fel, Super Meteor și-a câștigat locul în istorie ca fiind prima motocicletă de serie care ar fi putut să fie dotată cu ABS, dar nu a fost.

Royal Enfield Super Meteor 650

Modelul actual are un motor în 4 timpi, de 648 cmc, răcit cu aer și ulei, cu doi cilindri gemeni paraleli, OHC, care produce o putere maximă de 46 cai la 7250 rpm și un cuplu maxim de 52 Nm la 5650 rpm.

Este cel de-al treilea model construit pe aceeași platformă, după Continental GT și Interceptor, diferența principală dintre cele trei modele fiind poziția pilotului.

La Super Meteor, poziția picioarelor este avansată, spre deosebire de Interceptor, la care scărițele sunt la mijloc și Continental GT, care are comenzile în spate.

Amplasarea comenzilor în această poziție completează aspectul general al motocicletei, de cruiser clasic, multe dintre detaliile altfel bine lucrate și foarte bine finisate, semănând cu cele ale modelele anilor ‘60.

Cred că o asfel de motocicletă este aleasă de cineva care apreciază mai mult drumul, călătoria, bucuria de a merge, decât destinația sau viteza, pentru că cruiserele sunt făcute ca să vezi și să fii văzut, nu ca să dobori recorduri de viteză.

Royal Enfield Super Meteor 650

Și ca să te poți bucura de mersul cu motocicleta, trebuie să ai o poziție comodă și un control total al motocicletei, care să-ți ofere siguranță. Siguranță pe care o ai și datorită înălțimii șeii, de doar 740 mm și a unui centru de greutate coborât, care te face să nu simți cele 241 de kg ale motocicletei.

Componente de calitate: pe față o furcă telescopică hidraulică inversată, cu telescoape Showa, de 43 mm, care conferă roții o cursă de 120 mm, sistem de frânare cu discuri de 320 mm pe față, respectiv 300 mm pe spate și etriere flotante cu două pistonașe ByBre, varianta ieftină de la Brembo.

Nu credeam că voi spune asta atunci când prezint o motocicletă Royal Enfield, dar trebuie s-o fac: se observă multă grijă la detalii și finisaje. Emblema firmei pusă peste tot, vopsea atent aplicată, piese bine și îngrijit turnate din aluminiu și, nu în ultimul rând, un sunet plăcut al eșapamentului, influențat și de vilbrochenul cu bielele defazate la 270 de grade, ca la mai toate motoarele bicilindrice actuale, care caută să dea personalitate motocicletei.

Royal Enfield Super Meteor 650

Super Meteor este oferit în 3 versiuni grafice diferite, fiecare dintre ele existând în mai multe combinații de culori, prețul fiind influențat de complexitatea finisajului: Astral, Interstellar și Celestial, motocicleta testată de mine fiind Interstellar, al cărei preț în România este 7650 euro.

Nu sunt foarte multe modele concurente la această categorie și cilindree și prima care îmi vine în minte este Kawasaki Vulcan S, cu un aspect mai modern și un motor mai puternic.

Dar chiar dacă nu este japoneză și nu este atât de puternică, motocicleta Super Meteor se distinge prin aspectul retro și prin ceea ce poate nu știu mulți, prin fiabilitatea deosebită. Aș îndrăzni să spun că toate modelele Royal Enfield sunt printre cele mai fiabile motociclete din lume, revenirile în service fiind aproape inexistente.

Dar de asta vă puteți convinge doar dacă veți testa motocicleta și vă îndemn s-o faceți, sunt sigur că veți avea o surpriză plăcută, așa cum am avut și eu.

Royal Enfield Super Meteor 650

Fiecare zi din viață este câte o poveste iar poveștile mele sunt, de cele mai multe ori, cu și despre motociclete. Toate poveştile, interviurile şi ştirile din lumea moto postate pe blogul POVESTI CU MOTOARE pot fi urmărite și pe FacebookLinkedIn sau X (ex Twitter) iar filmele sunt postate pe Instagram și pe canalul YouTube.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*