TIBERIU TROIA

DESPRE MINE

Este foarte greu să scrii ceva despre tine însuți fără să fii subiectiv și, pentru că vreau să vă spun povești adevărate, voi înșirui câte ceva din realizările mele legate de motociclete, fără sa fac comentarii.

Dar trebuie să aveți răbdare, au trecut 40 ani…

1973 – prima mea motocicletă – Jawa 125 și carnetul de conducere

1975 – construiesc prima cască integrală și prima carenă de motocicletă din fibră de sticlă.

1977 – după o serie de concursuri de îndemânare pe care le-am câștigat, sunt primit în echipa moto IIRUC, cea mai puternică grupare a momentului, antrenor George Zdrinca.

primele curse cu Mobra

1978 – circuit Pipera-Toboc, București, 50cc Daciada

1978 – primul sezon competițional, 25 curse, cu 6 victorii consecutive
– Campion al Daciadei (prima ediție)
– locul 1 la Cupa Bihorul 50cc
– locul 2 la Cupa Bihorul clasa 175cc
– locul 3 în Campionatul Național 50cc începători
– victorie în Cupa FRM cu echipa IIRUC

1979 – locul 3 în Campionatul Național clasa 175 cc, cu 3 podiumuri reușite
– victorie în Cupa FRM cu echipa IIRUC
– prima cursă din carieră la clasa 500cc.

1980 – prima victorie la clasa 250cc
– victorie în Cupa FRM cu echipa CSTA.

1979

1979 – Reșița, clasele 125cc și 175cc la start – nr.13, clasa 175cc

1981 – Vicecampion Național 50cc
– victorie în Cupa FRM cu noua echipă IMGB, antrenor Traian Mihăilescu

1982 – cumpăr prima motocicletă japoneză de stradă: Yamaha XS400.

1984 - 250cc - Resita

1984 – Reșița, clasa 250cc, motor Harley-Davidson Aermacchi

1984 – primul sezon internațional al echipei României în Cupa Prietenia, competiția țărilor comuniste, echipe formate din primii 4 piloți a 8 țări
– 19 curse (8 internaționale)
– victorie în Cupa FRM cu echipa
– locul 2 cu echipa României în prima ediție a Campionatelor Internaționale a României clasa 250cc
– locul 3 la 250cc în Cupa Bihorul internațional
Motor Harley Davidson-Aermacchi 250, pe șasiu Yamaha

1985 – 19 curse (10 internaționale)
– Vicecampion Internațional al României la 250cc (norma de Maestru al Sportului)
– victorie în Cupa FRM cu echipa
– locul 3 în Campionatul Național clasa 250cc

1985 - Turnu-Severin

1985 – Turnu Severin, Campionatele Internaționale ale României – Harley-Davidson Aermacchi 250cc

1986 – 18 curse (6 internaționale)
– victorie în Cupa FRM cu echipa
La începutul sezonului am cumpărat de la Campionul Germaniei de Est bicicleta completă (șasiul complet fără motor, produs de constructorul german Heinz Junghans sr.)
– ales singurul reprezentant al sportivilor în Biroul Federal al FRM, funcție în care am rămas până în 1990

1987 – 20 curse (9 internaționale)
– locul 2 la Cupa Bihorul internațional la clasa 250cc, cu motocicleta CZ250/Junghans
– locul 4 la Cupa Bihorul internațional la clasa 250cc special, cu Yamaha RD250

1988 – 23 curse (7 internaționale)
– Campion Național pe echipe la 250cc
– locul 3 la Campionatul Național individual 125cc cu 4 victorii
– locul 3 la Campionatul Național individual 250cc cu 3 victorii
– victorie în Cupa FRM cu echipa
– locul 3 la 250cc cu echipa României în Cuba, Cupa Prietenia.
Motociclete folosite: Yamaha YZ125/RD80-125 și CZ250/Junghans

1988 Atelier moto IMGB

1988 – În atelierul echipei moto cu Traian Mihăilescu și Nicu Pață, lucrând la motorul IMGB 250

1989 – 24 curse (6 internaționale), 5 victorii la 125cc, 6 victorii la 250cc, din cele 19 curse din țară, un abandon tehnic, restul terminate pe podium.
– Campion Național individual la 125cc
– Campion Național individual la 250cc
– Campion Național pe echipe la 125cc
– Campion Național pe echipe la 250cc
– Campion Absolut
– locul 3 la 250cc – Cupa Prietenia, etapa finală disputată la Timișoara (norma de Maestru al Sportului îndeplinită a doua oară)
– victorie în Cupa FRM cu echipa IMGB
– Sportivul Anului ales de FRM
Motociclete folosite: Yamaha YZ125/RD80-125 și IMGB250/Junghans.

1990 – 22 curse, 5 victorii la 125cc, 3 victorii la 250cc
– participare la finala Campionatul Național de motociclism viteză din Elveția – viteză în coastă
– Campion Național individual la 125cc
– locul 3 în Campionatul Național individual la 250cc
– Campion Național pe echipe la 125cc
– Campion Național pe echipe la 250cc
– Campion Absolut
– victorie în Cupa FRM cu echipa IMGB
– Sportivul Anului ales de FRM
– Maestru al Sportului (în sfârșit !)
Motociclete folosite: Yamaha YZ125/RD80-125 și IMGB250/Junghans.

1990

Ianuarie 1990 – foto apărută în revista “Moto Revue” din 22 februarie 1990

1991 – împreună cu Vlad Haralambie, Campion Național la clasa 50cc, înființăm primul club privat de moto din România – Moto Club Number One, devenit în 1996 Yamaha Racing Team Romania.
– opresc producția de articole din fibră de sticlă începută în 1976, în această perioadă fiind realizate peste 1000 căști și peste 1000 carene.

1992 – deschid primul magazin Moto Market de motociclete și accesorii, în București, la intersecția străzii Traian cu Bd. Pache Protopopescu
– aducem în magazin primele motociclete Yamaha noi, importate prin rețeaua oficială
– importăm și vindem primele motociclete Daelim (echipate cu motoare Honda)
– în primul an se vând 300 căști produse în Coreea

1993 – după 2 ani de pauză revin pe grila de start, cu manager al echipei Dragoș Panaitescu, Maestru al Sportului, dublu Campion Național la 500cc.
– 9 curse (3 internaționale)
– Vicecampion Național 250cc
– locul 4 final la Balcaniadă (norma de Maestru al Sportului îndeplinită a treia oară).

Motocicleta folosită: Yamaha YZ250 ‘93/TZR250
Anul este încununat de o mare realizare: după lungi negocieri purtate în România și Grecia, am convins firma Yamaha să deschidă operațiunea oficială în România, condițiile puse de Yamaha fiind să închid magazinul propriu și să mă ocup de operațiunea Yamaha.

Tripolis 1993

1993 – Tripolis, Grecia – Balcaniada, clasa 250cc

1994 – deschid primul magazin Yamaha
Proaspăt stabilit în România, Alan Palmer, tatăl celebrului pilot Chris Palmer, de 6 ori câștigător al cursei TT din Insula Man, devine Președintele grupării Yamaha Motor Team Romania și aduce 2 motociclete Honda RS125 pentru echipă.

1995 – revin pe circuite după un an de pauză
– Campion Național la SBK cu 2 victorii și 3 locuri 2, motocicleta Yamaha YZF750Sp, model ’94
– victorie și un loc 2, în 2 etape la clasa 125cc, motocicleta Honda RS125 Palmer.

1996 – locul 3 în Campionatul Național clasa SBK, motocicleta Yamaha FZR750R OW01
– primesc vizita de 2 zile a Președintelui firmei Yamaha Motor Europe, Hasegawa-san, care contactează conducerea firmelor Yamaha Motor Greece și Arai Europe, pentru sprijinirea echipei Yamaha Motor Team Romania.

1997 – locul 5 în Campionatul Național clasa 250cc, cu 2 victorii și un loc 2, cu o accidentare serioasă la antrenamentul primei etape, urmată de 3 neprezentări, motocicleta Yamaha TZ250 model 1991
– locul 2 în Cupa FRM cu echipa Yamaha Racing Team Romania, cu un loc 4 la clasa 125cc (Honda RS125 Palmer) și un loc 2 la 250cc

1998 - Baneasa, Bucuresti, clasa 250cc

1998 – Aeroportul Băneasa, București, clasa 250cc

1998 – ultimul an competițional pentru seniorii echipei (Vlad, Tase și eu).
– formăm echipa de copii Yamaha, cu care am câștigat 3 ani consecutiv Campionatul Național la clasele de juniori.
– Vicecampion Național clasa 250cc cu 2 victorii, un loc 2 și 2 locuri 3
– victorie în Cupa FRM cu echipa Yamaha Racing Team – Astra

1998

1998 – Yamaha TZ250

2003 – inaugurarea magazinului de accesorii Moto Market 2 din Piața Romană, specializat în echipament (îmbrăcăminte și încălțăminte moto), panglica fiind tăiată de domnul Călin Popescu Tăriceanu.
– firma Moto Market devine distribuitor pentru România al firmelor Hepco & Becker (sisteme de bagaje și protectii), Hyperpro (amortizoare și componente), Highway Hawk (accesorii pentru customizare), CMS (căști), IRIS (lanțuri).
– se lansează revista Univers Moto, cu care am colaborat încă de la început, realizând teste moto și pregătind articole publicate.

2004 – după 10 ani am plecat de la Yamaha România, la firma ATS, pentru  încheierea contractului de Dealer cu Harley-Davidson.
– obțin licența de instructor categoria A și B
– începe activitatea Școala Moto TT, prima școală profesională de moto, dotată cu motociclete noi Yamaha, echipament de protecție complet și metode de predare complet diferite. Încă din primele luni, școala este recunoscută ca fiind cea mai bună, într-o perioadă în care toate celelalte școli aveau motociclete Minsk și CZ.
Sediul școlii se afla pe Bd. Iuliu Maniu și Scoala Moto TT devine cel mai puternic dealer Yamaha din România, până în 2008, când școala își încetează activitatea.
– magazinele Moto Market vând în cursul anului peste 1200 căști
– firma Moto Market se situează pe primul loc în topul național al firmelor private care se ocupă de comerțul cu motociclete și accesorii.

2005-2006 – Școala Moto TT pregătește câteva sute de cursanți și vinde 88 motociclete noi, adică 5% din totalul vânzărilor de motociclete din România.

2006 – obțin contractul exclusiv de distribuție a produselor Hyosung, cele mai bune motociclete din Coreea, după aproape un an de cereri insistente trimise fabricii și deschid magazinul Hyosung pe Bd. Nicolase Titulescu.

2007 – încep comentariile la Eurosport România, la început cu WSBK (cursa de la Monza), după care MotoGP, BSB și chiar motocros.
– după 3 ani de negocieri, Harley-Davidson Europe hotărăște să demareze activitatea în România cu un singur dealer autorizat și suntem invitați la Oxford pentru semnarea contractului.
– particip la un prim curs organizat în Amsterdam de Universitatea Harley-Davidson, curs-simulare de afaceri (Red Line Simulation H-D), și câștig acest curs, împreună cu echipa din care fac parte.

2008 – particip la cursurile Universității Harley-Davidson organizate în San Antonio, Texas, unde îl întâlnesc pe Willie G. Davidson, Vice Președintele firmei Harley-Davidson Motor Co.
– cursuri Universitatea Harley-Davidson la Budapesta
– operațiunea H-D București pe care o coordonez, reușește cel mai bun rezultat de la înființare, până în prezent – 62 motociclete vândute în primul an

Willie G. Davidson &_Bill Davidson_21.01.2008

2008 – San Antonio, Texas, cu Willie G. Davidson și Bill Davidson

2009 – particip la cursurile Universității Harley-Davidson, în Washington DC, unde îl intâlnesc pe Erik Buell, creatorul gamei de motociclete Buell
– părăsesc firma ATS, dealer Harley-Davidson.

– în plină criză, aleg dintre 3 job-uri postul de coordonator al activității moto, în cadrul firmelor Dageco-Carpați, importator exclusiv MV Agusta și Cagiva, în defavoarea postului de Redactor Șef al revistei Univers Moto.
– încep să scriu articole despre motociclism în revista Eurosport timp de aproape 2 ani.

2010 – particip la lansarea noului model MV Agusta F4, la invitația Președintelui Claudio Castiglioni, unde îl întâlnesc pe unul dintre idolii mei, Giacomo Agostini, de 15 ori Campion Mondial și pe Phil Read, de 7 ori Campion Mondial, fostul său coleg de la echipele MV Agusta și Yamaha.

2011 – firma Carpați semnează contract de dealer cu Honda, timp de 1 an fiind singurul dealer autorizat Honda din România. În acest fel, acum trebuie să coordonez 3 magazine de prezentare separate: MV Agusta & Cagiva, Honda, Lifan și 2 unități service.

2012 – primesc vizita președintelui Honda Trading Japan, Shigeru Takagi.
– particip la prezentarea viitorului model MV Agusta F3, în prezența noului Președinte al firmei, Giovanni Castiglioni și a noului CEO, Massimo Bordi, nimeni altul decât Mr. Desmodromic.
– urmez un stadiu de pregătire de câteva zile pentru perfecționarea setărilor de amortizoare la centrul de pregătire al firmei Öhlins, aflat lângă circuitul Nurburgring.

2013 – plec de la grupul de firme Dageco-Carpați și mă ocup mai mult de propria afacere Moto Market, potrivit noilor cerințe ale pieței, adică mai mult online decât la tarabă.

Și, pentru că au trecut 40 ani de când principala preocupare este motocicleta și tot ce se învârte în jurul ei, trebuia să apară și blogul moto, în care să-și găsească locul poveștile născute în acest răstimp…