TIBERIU TROIA

Cursă Superbike – Târgu Mureş, 1996 – abatere gravă de la regulamente a oficialilor FRM

Nu cred că s-a mai întâmplat aşa ceva undeva în lume: toţi piloţii au aşteptat pe grila de start un protejat al FRM care făcea antrenament înainte de cursă.

În ultimul timp am auzit mulţi sportivi plângându-se de abateri de la regulamente şi deciziile eronate ale conducerii Federaţiei de Motociclism şi ale protejaţilor conducerii FRM.

Nu vă plângeţi băieţi, situaţia asta nu a început acum, să fi văzut ce se întâmpla cu vreo 20 de ani în urmă…

Una dintre cele mai grave, ciudate şi nemaivăzute gogomănii, care nu ştiu dacă s-a întâmplat din rea voinţă, sau doar din prostie, a avut loc la cursa de la Târgu Mureş, desfăşurată pe 14 iulie, pe pista aeroportului.

FRM

Echipa Moto Club Number One în parc, înainte de curse

Era a doua etapă a Campionatului Naţional, antrenamentul se desfăşurase cu o zi înainte şi, la startul claselor mari, 250cc şi Superbike, care concurau împreuna cu clasament separat, procedura de start a fost întârziată cu vreo 15 minute.

Motivul nu a fost înţeles de nimeni şi totul se petrecea ca într-un film de ficţiune de proastă calitate: apăruse un cetăţean, motociclist amator (cred că era din Cluj), care a declarat că vrea să alerge la concurs cu motocicleta lui de stradă, cu far şi claxon, pentru că a mai participat în Statele Unite la curse.

În mod normal, conducerea FRM era foarte obtuză şi greu de convins, dar acum, înţelegători ca nişte adevăraţi oameni de lume ce erau, au ţinut la start 11 sportivi, pentru ca un nene nelegitimat la vreun club să facă antrenament vreun sfert de oră, ca să intre într-o cursă în care nu fusese înscris şi unde nu avea ce căuta.

În acest timp, motoarele de pe grila de start s-au răcit, unele fiind chiar motoare de competiţie, care nu pot pleca reci în cursă din multe motive.

Pot apare defecţiuni de toate felurile, de la o simplă bujie ancrasată, până la un motor care fierbe, sau calează, multe dintre motoare fiind în 2 timpi, care lucrează cu totul altfel decât cele în 4 timpi, funcţioneaza cu bujii foarte reci şi trebuie bine încălzite înainte de start.

S-a învârtit omul cât a avut nevoie, timp în care noi stăteam cu motoarele oprite şi ne uitam la el (nici acum nu ştiu cine era sau cum îl chema), aşteptând să-şi facă numărul, ca să putem să ne facem şi noi cursa.

Pentru noi conta fiecare etapă, ne pregăteam de luni de zile ca să câştigăm un campionat, pe când necunoscutul se distra şi el într-o dumincă de iulie.

Şi conducerea Federaţiei de Moto ştia asta…

Nu mai lungesc povestea, pentru că aveţi mai jos filmul acestui vis urât.

S-a dat startul, am plecat ca din puşcă cu motorul rece (eram cu Yamaha FZR 750RR OW01, cu carena roşu-portocaliu, culorile Yamaha Marlboro, de unde primisem motorul).

FRM

Tiberiu Troia (cu mustaţă) şi Yamaha FZR 750RR OW01

Am făcut cam jumătate din cursă, timp în care amatorul nostru a reuşit să-i încurce pe cei din spatele meu, pentru că pleca din virajele strânse pe o roată, dar nu pentru că vroia să demonstreze ceva, ci pur şi simplu pentru că nu controla motocicleta, astfel încât m-am desprins de restul plutonului.

În spatele meu se aflau, ca de obicei, Octavian Vrăjitoru la SBK şi Mitică Ciuraru la 250cc, care au fost tare deranjaţi de evoluţia haotică a noii vedete apărute şi, într-o altă filmare, pe care o am şi o voi posta, se vede cum protestează la unul din giumbuşlucurile pilotului.

Singurul care a reuşit să recupereze a fost Vrăjitoru, motorul lui fiind mult mai puternic şi mai uşor decât cel pe care mergeam eu, motor modificat după o reţetă furnizată de fostul nostru coleg Mircea Irod, mecanic la cea mai puternică echipă de Superbike din Austria, devenit apoi unul dintre specialiştii firmei Ohlins la MotoGP, unde este şi azi.

Din păcate, plecând cu motorul rece în cursă, după 6-7 ture am fost nevoit să abandonez, pentru că motorul începuse să fiarbă.

Cui să mulţumesc pentru nereuşită şi pentru munca de luni de zile pierdută dintr-o prostie ?

Civilului tupeist, sau prostiei oficialilor FRM ?

Poate că omul nu a greşit, nu vreau să-l condamn numai pentru că a avut mult tupeu, dar oficialii prezenţi la faţa locului, arbitri şi delegaţi ai FRM, care nu lipseau de la nici un concurs de dragul diurnei, cu siguranţă au greşit grav şi au încălcat numeroase prevederi ale regulamentelor.

Încerc să-mi amintesc regulamentele de desfăşurare a competiţiilor şi să număr neregulile comise de oficialii FRM.

  1. Nu se poate participa la concurs fără licenţa emisă de FRM, licenţierea fiind posibilă numai până la începutul sezonului.
  2. Nu pot participa sportivi privaţi, toţi trebuie să fie legitimaţi la o asociaţie sportivă, pentru ca cineva să poarte responsabilitatea pentru omul din cursă.
  3. Nu este permisă participarea fără vizita medicală la Centru de Medicină Sportivă, ca să nu apară la start oameni cu probleme cardiace, de vedere, epileptici, sau cu probleme psihiatrice, afecţiuni care pot fi depistate numai de medici, nu de vreun arbitru pe pistă, înainte de concurs.    .
  4. Nu este permis să participi la cursă dacă nu faci antrenamentul în ziua destinată antrenamentului (sâmbătă).
  5. Nu este permis accesul în cursă a unei motociclete care are instalate componentele instalaţiei de luminat, din cauza pericolului potenţial al cioburilor de sticlă.

Aş putea continua, dar devine plictisitor şi cred că m-am făcut înţeles.

Ei, acum să vă aud, vă mai deranjează măgăriile FRM de azi, sau asta le întrece pe toate ?

Pentru cei care nu au prea mult timp de pierdut, mai jos este filmul cursei în varianta scurtă, de 5 minute.

Filmul startului şi prima tură cu bucluc din alt unghi, cu alta cameră – 1 minut.

Dacă aveţi timp şi chef, mai jos este întreg filmul, de 8 minute.

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*