TIBERIU TROIA

Hellenic Motor Museum – destinație de vacanță

Atena, unul dintre cele mai vechi orașe din lume, te atrage și vrăjește cu vestigiile ei, mărturii ale unei civilizații glorioase și nenumăratele obiective istorice. Dar, ca iubitor de mașini, după ce ai vizitat muzeul de arheologie, cel al Partenonului și cartierul vechi Plaka, ai posibilitatea să-ți satisfaci pasiunea savurând una dintre cele mai frumoase colecții de mașini clasice din Europa expusă la Hellenic Motor Museum.

Hellenic Motor Museum

Inspirată de Muzeul Guggenheim din New-York, opera arhitectului Frank Lloyd Wright, clădirea impresionantă care adăpostește cea mai mare parte a colecției se află în centrul orașului. Muzeul ocupă ultimele trei nivele ale construcției, la etajele inferioare aflându-se spații comerciale ale unor firme prestigioase și o parcare generoasă de peste 15.000 mp.

Complexul aparține unui respectat om de afaceri, domnul Theodoros N. Charagionis, mare pasionat de curse și de mașini clasice.

Îndrăgostit de autoturisme și poveștile din spatele unor modele cunoscute, a cumpărat de-a lungul anilor mai multe mașini decât putea utiliza.

Printre primele achiziții s-au numărat un Maserati Mistral, un Rolls-Royce Wraith, câteva Jaguar E-type, două Lancia Appia Zagato și trei Dino, din care una era Ferrari.

Hellenic Motor Museum

Atunci când flota a ajuns la 25 de mașini, proprietarul a început să-și facă probleme legate de depozitarea bijuteriilor, dar totul s-a rezolvat de la sine, atunci când a avut ocazia să achiziționeze o întreagă colecție formată din alte 25 de mașini.

Ajuns în această fază, ideea de a creea un muzeu al mașinilor clasice a reprezentat un pas normal, dictat de necesitatea de a restaura și păstra colecția în cele mai bune condiții.

Proiectul ambițios a fost încredințat unei firme de arhitectură, care a lucrat în strânsă colaborare cu proprietarul. De altfel, ideile directoare care au stat la baza realizării complexului i-au aparținut, întregul ansamblu încercând să sublinieze ideea de mișcare, concept implementat atât în funcționalitatea ansamblului, cât și în integrarea complexului în zonă.

Probabil că nu aș fi cunoscut atâtea detalii legate de fazele proiectării, dar unul dintre bunii mei prieteni și coleg de facultate, arhitectul Mihai Degeratu, a fost cel care s-a ocupat de proiectarea detaliilor de construcție ale clădirii.

Hellenic Motor Museum

Împreună cu prietenul meu, Mihai Degeratu, arhitectul care a proiectat detaliile de construcție ale clădirii muzeului.

Accesul la etajele superioare, cele care găzduiesc colecția de mașini, se face cu lifturile sau pe o rampă circulară, pe marginea căreia sunt amenajate vitrine în care sunt expuse roți din toate epocile, începând cu roți din lemn ale unor care antice, vechi de câteva mii de ani, dezgropate în timpul săpăturilor arheologice din Grecia.

Lifturile interioare și exterioare sunt unicate, produse de o firmă specializată din Germania, conform schițelor de detaliu realizate la Atena și, pe lângă multe alte elemente ale construcției, ar merita o prezentare separată într-o publicație de specialitate.

Odată ajuns la primul nivel dedicat colecției, te întâmpină un spațiu în care este amenajat un atelier mecanic tipic pentru începutul secolului XX, cu scule și bancuri de lucru din acea perioadă.

De fapt, primele exponate pe care le întâlnești la intrare nu sunt mașini, ci strămoșii acestora, un car din antichitate recondiționat, ale cărui roți sunt cele originale, bine conservate, fiind cel mai vechi exponat.

Hellenic Motor Museum

Urmează, în ordinea vârstei, o trăsură pentru formațiile de pompieri, construită la sfârșitul secolului al XIX-lea.

De aici, povestea nu are sfârșit și începe aventura în lumea magică a istoriei mașinilor.

Oricât de bine ai fi pregătit în acest domeniu, este foarte greu să recunoști mărcile prezente, multe dintre exponate fiind realizate de companii care nu mai există de multă vreme: Avion Voisin, Adler, Packard, Facel Vega, Delage, Delahaye, Dino, Stanguelini, Siata, Frazer Nash, Elva, Miller, Offenhauser.

Este greu de spus care dintre piesele colecției te impresionează mai mult și probabil că asta ține de gusturile fiecăruia.

Printre modelele începutul de secol XX am remarcat un Ford Model N, cel de-al treilea model produs de uzină, la numai trei ani de la înființare și un American La France din 1918, cu motor cu șase cilindri în linie, care producea 105 CP.

Hellenic Motor Museum

Anii ‘20 sunt reprezentați cu cinste de câteva autoturisme excepționale, printre care un Daimler TT 22, un Rolls Royce 20 HP, ambele în varianta Doctor’s Coupé și alte două modele strălucitoare, la propriu și la figurat: Nash Open Tourer și Lincoln Sport Roadster Model L151.

Toate perioadele și toți marii producători și-au găsit loc în colecție, dar cel mai bine sunt reprezentate firmele italiene, una dintre expozițiile tematice ale anilor trecuți, manifestare organizată în cadrul muzeului, fiind “Maserati – 100 de ani”.

Cele șase Maserati sunt însoțite de câteva superbe Ferrari, Lamborghini și Dino, care, împreună, constituie cea mai importantă parte a colecției.

O scurtă prezentare ca aceasta poate reprezenta doar un material informativ, nimic altceva, iar , așa colecția de peste 110 piese rare găzduită de Hellenic Motor Museum trebuie văzută și prețuită ca o adevărată moștenire, așa cum este recunoscută de Federația Internațională de Automobilism.

Hellenic Motor Museum

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*