Cu câteva luni în urmă am participat la lansarea oficială în România a noului model Can-Am Maverick R oferit în mai multe variante și mărturisesc că mi-au trebuit câteva zile să-mi adun gândurile și să-mi dau seama ce am înțeles din ceea ce îți oferă acestă bestie.
Îmi e foarte greu să stabilesc o ordine a ceea ce m-a impresionat mai mult: puterea fantastică, viteza cu care poate rula, amortizoarele performante, garda la sol, formele spectaculoase sau, de ce nu, situațiile imposibile din care te poate scoate mașinăria asta.
Nu a fost prima mea experiență cu vehicule extreme de teren, dar trebuie să recunosc că nu am avut ocazia până acum să folosesc o astfel de fiară sălbatică.
De fapt, nimeni nu a avut ocazia să testeze așa ceva până la apariția noilor modele Maverick R, pentru că sunt cele mai performante vehicule de serie de acest gen existente în acest moment.
Și, din toate variantele produse de Can-Am, vârful de gamă este modelul Maverick R X RS 999T DCT Smart Shox, care a impresionat pe toți cei prezenți la eveniment.
În țara noastră, un astfel de vehicul își găsește utilitatea în competiții și, în ultima vreme, această disciplina sportivă este în mare creștere.
Pentru cei care nu au legătură cu domeniul, pare o joacă scumpă pentru băieți bătrâni, dar, în momentul în care intri în lumea celor care practică mersul extrem în teren, înțelegi despre ce e vorba.
Nu este doar o demonstrație a faptului că ți-ai permis să cumperi o jucărie scumpă, este o luptă pe care o duci cu natura, cu tine însuți și, de ce nu, cu imposibilul pe care îl faci să devină posibil.
Este un sport pentru bărbați și, dacă ești doar înstărit și nu ai aptitudini de pilot, mașinăria asta nu te va învăța nimic, cel mult te va scoate din belele, atunci când vei face greșeli.
Pasionații de motoare ar spune că inima, sufletul vehiculului este motorul și așa este.
Motor Rotax cu 3 cilindri, de 999 cmc, supraalimentat, care produce o putere de 240 cai, un raport CP/litru unic, cu răcire cu intercooler integrat și două radiatoare, asistat de o cutie automată Rotax cu dublu ambreiaj cu șapte trepte și accelerație controlată electronic.
Motorul oferă trei moduri de pilotaj, dintre care în modul Sport+ cei 240 de cai își demonstrează agresivitatea, ridicând la un alt nivel limitele de putere și viteză atinse până acum de astfel de vehicule de teren, transformând mașinăria de peste 1000 de kg într-o adevărată rachetă sol-sol.
Maverick R X RS este echipat cu o transmisie de ultimă oră cu dublu ambreiaj, sistem care oferă schimbarea fără probleme a treptelor din mers, permițând tranziții fine și precise între trepte. Cu șapte viteze înainte și o treaptă înaltă și joasă, cutia cu dublu ambreiaj oferă o gamă largă de opțiuni de transmisie pentru a se potrivi diferitelor condiții de mers.
Unul dintre avantajele cheie ale unei transmisii cu dublu ambreiaj este viteza cu care reacționează la comenzile pilotului. Utilizând două ambreiaje separate, DCT poate preselecta următoarea treaptă de viteză, rezultând schimbări de viteză fulgerătoare, în doar 0,2 secunde. Acest răspuns instantaneu asigură pierderi minime de putere în timpul schimbărilor de viteze, maximizând performanța și accelerația.
Cei cu înclinații tehnice probabil că ar scoate în evidență suspensiile extraordinare, amortizoarele inteligente cu tehnologia Live-Valve, cu compresie și revenire semi-active controlate independent, cele mai lungi amortizoare produse de Fox pentru SSV-uri.
Amortizoarele Fox Podium cu compensator extern folosesc tehnologia Smart-Shox, cu supape duble pe compresie și revenire și conferă roților o cursă de peste 63 cm pe față și 66 cm pe spate, care, în combinație cu garda la sol de 43 cm, fac posibilă depășirea oricăror obstacole în teren.
Fiind obișnuit cu amortizoarele de la motociclete, care au dimensiuni omenești, aproape că îmi era milă de jucăria pe care o conduceam, atunci când vedeam bolovanii pe care trebuie să-i încalec și parcă așteptam să se întâmple ceva, să cedeze ceva.
Și nu se întâmpla nimic, nimic altceva decât că Maverick R trecea peste obstacole cu ușurință și eu mă minunam de fiecare dată, la fiecare noua situație pe care o consideram la început imposibilă.
Dar piesele care îți sar în ochi încă din primele minute sunt componentele direcției, basculele superioare amplasate deasupra roților, care oferă mai multă flexibilitate decât suspensiile convenționale și reduc ruliul cu 50% prin ridicarea centrului acestuia aproape de centrul de greutate.
Can-Am Maverick R demonstrează că designul suspensiei joacă un rol crucial în maximizarea performanței off-road. Cu sistemul său inovator de suspensie cu articulație înaltă, acest vehicul garantează o experiență off-road de neegalat, combinând tracțiune, finețe și control remarcabile pentru a aborda cu încredere orice fel de teren.
Care sunt avantajele acestui nou sistem de suspensie cu basculele articulate poziționate deasupra roților ?
– tracțiune excepțională chiar și pe terenuri dificile
– performanțe și manevrabilitate îmbunătățite
– stabilitate crescută în diverse condiții de teren
Și, de ce nu, un răspuns lin și controlat al vehiculului pe tot timpul utilizării.
Și ajungem la informația pe care o așteaptă toată lumea, indiferent că are nevoie de așa ceva sau nu: prețul.
Ca să n-o lungesc, prețul în România al modelului de vârf, varianta Maverick R X RS 999T DCT Smart-Shox este 47.540 euro.
De aici începe polemica: e scump, e ieftin, depinde cu ce compari și câți bani ai la bancă.
Dacă compari fiara asta sălbatică cu un Logan, e scumpă.
Dar dacă o compari cu cele câteva motociclete pe care vi le-am prezentat până acum, mult mai scumpe și cu putere mai mică, Maverick R este chiar o ofertă interesantă.
Cel mai corect ar fi să o comparați cu niște modele similare, dar continuați voi discuția asta în familie.
Toate poveştile, interviurile şi ştirile din lumea moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE pot fi urmărite și pe Facebook, LinkedIn sau X (ex Twitter) iar filmele sunt postate pe canalul YouTube.