TIBERIU TROIA

Vânzările de motociclete și scutere din România în 2022

O situație a vânzărilor atât de corectă pe cât este posibil în România, țara în care nu există încă o asociație a importatorilor de motociclete.

Honda 2022

Nu știu cum se întocmesc aceste statistici în țările mai dezvoltate (și mai organizate), dar în România s-au făcut de-a lungul anilor în două feluri:

  1. Ca volum al vânzărilor, din datele furnizate de importatori Asociației Producătorilor și Importatorilor de Autoturisme (APIA);
  2. Ca volum al înmatriculărilor, din datele furnizate de direcțiile județene de înmatriculare a vehiculelor.

Ambele variante sunt aproximative, nu reflectă cu precizie vânzările și vă voi explica de ce.

APIA fiind o asociație care reprezintă în principal interesele lumii auto, a tratat tot timpul cu superficialitate domeniul moto și nu îmi aduc aminte de vreo acțiune întreprinsă pentru companiile importatoare de motociclete.

Cifra de afaceri Ducati 2022

Unii dntre importatori (nu toți) consideră motocicleta vândută atunci când a fost facturată dealerului, nu clientului și raportează la fabrică vânzarea. Motocicleta ajunsă în magazinul dealerului, poate sta acolo luni de zile până să-și găsească un stăpân, ea fiind raportată ca vândută.

În afară de asta, pentru că cei de la APIA nu adunau informațiile de la toți importatorii moto (din diferite motive), foloseau datele comunicate de serviciul înmatriculărilor la început neoficial (mai târziu oficial).

Aici lucrurile erau și mai neclare, pentru că înmatriculările foloseau datele oferite de RAR, unii mai nelămuriți decât alții și vă dau un singur exemplu, din multele existente: pentru RAR și serviciul de înmatriculări, scuterele Vespa nu există, ele sunt marca Piaggio și acolo sunt introduse ca situație a vânzărilor.

Yamaha R 2022

Pentru orice om care a văzut o Vespa lucrurile sunt cât se poate de clare: Vespa nu are nici o legătură cu Piaggio, nici constructiv, nici ca soluții tehnice folosite, dar marca Vespa este deținută de Grupul Piaggio, care mai deține și mărcile Moto Guzzi, Aprilia, Gilera, Derbi și Scarabeo și de aceea este considerată de autorități ca fiind Piaggio.

Dar lucrul care viciază și mai mult numărul real al unităților vândute este tocmai momentul înmatriculării unei motociclete.

În acest moment, mulți dintre importatori livrează motocicleta clientului cu numere roșii (provizorii), valabile 3 luni. În aceste condiții, nimeni, dar absolut nimeni nu înmatriculează noul vehicul a doua zi, ci folosește numerele provizorii luni de zile, până are chef să meargă să stea la coadă pentru înmatricularea definitivă.

IRF 2022

Și dacă numerele provizorii expiră în anotimpul rece, majoritatea înmatriculărilor se fac în martie-aprilie.

Adică la numerele prezentate mai jos se adaugă de fapt niște zeci sau chiar sute de unități  vândute și neînmatriculate încă.

Dacă motocicletele neînmatriculate ar trebui adunate la situația de mai jos, mai există o categorie de motociclete care ar trebui scăzute: cele aduse noi de afară, adică nu sunt vândute în România de dealerii români, ci sunt vândute și raportate de magazinele din țările respective și înmatriculate aici.

Așadar, situația prezentată mai jos este o combinație între raportul APIA și situația înmatriculărilor, situație aflată cel mai aproape de realitate.

European Bike Week 2021

– Honda        – 870 motociclete și 208 scutere

– BMW         – 481 motociclete și 55 scutere

– Yamaha     – 369 motociclete și 182 scutere

– KTM           – 386 motociclete

– Kawasaki   – 255 motociclete

– CFMOTO   – 232 motociclete

– SYM          – 26 motociclete și 132 scutere

– Husqvarna – 146 motociclete

– Suzuki       – 135 motociclete și 3 scutere

SYM Balkan Ride Tour 2021

– Daytona             – 97 motociclete și 16 scutere

– Aprilia                 – 99 motociclete și 12 scutere

– Triumph              – 100 motociclete

– Harley-Davidson – 91 motociclete

– Ducati                 – 80 motociclete

– Piaggio               – 75 scutere

– Benelli                – 73 motociclete

– Indian                 – 48 motociclete

– Vespa                – 42 scutere

Vespa GTS

– Gas Gas      – 39 motociclete

– Keeway       – 30 motociclete și 3 scutere

– Horwin        – 5 motociclete și 20 scutere

– Kymco        – 19 scutere

– Moto Guzzi – 18 motociclete

– Fantic         – 10 motociclete

– Italjet          – 7 scutere

– NIU            – 6 scutere

– Lambretta  – 5 scutere

Suzuki Katana - pregătire de livrare

Vânzările reușite în 2022 reprezintă o creștere de peste 49% față de cele înregistrate în anul anterior, dar astfel de creșteri sunt relativ ușor de atins atunci când nu vinzi mai nimic.

Ca să nu ne îmbătăm cu apă rece, vă reamintesc că piața din România reprezintă acum, cu tot cu această creștere spectaculoasă, 0,3% din vânzările europene.

La rândul ei, Europa este o piață fantastică pentru producătorii europeni, dar pentru firmele asiatice este aproape de zero.

Din datele prezentate pe pagina oficială Honda, cu vreo doi ani în urmă vânzările de motociclete în Europa reprezentau puțin peste 1% din totalul vânzărilor Honda sau, dacă preferați un alt fel de exemplu, un dealer Harley-Davidson din Las Vegas, care avea două magazine în același oraș, vindea în 2008 peste 2500 de motociclete noi pe an și, într-o oră cât am stat în magazin, am asistat la livrarea a trei motociclete.

Aprilia RSV4 RR

Toate poveştile, interviurile şi ştirile din lumea moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE pot fi urmărite și pe FacebookLinkedIn sau Twitter iar filmele sunt postate pe canalul YouTube.

2 thoughts on “Vânzările de motociclete și scutere din România în 2022

  1. Tiberiu Troia Post author

    Datele prezentate în articol sunt preluate din situațiile oficiale comunicate de Direcția Generală de Permise și Înmatriculări și de APIA și nu se referă la vânzări, ci la înmatriculări.
    Indiferent de câte unități ați vândut dumneavoastră, probabil că doar atâtea s-au înmatriculat.
    Este foarte posibil ca unele să nu fie înmatriculate niciodată, altele să apară în cifrele comunicate pentru anul 2023, pentru că vor fi înmatriculate după 1 ianuarie 2023.
    Pentru întocmirea unor astfel de situații mai apropiate de realitate este necesară înființarea unei asociații a importatorilor moto și, după câțiva ani de la apariția acestei asociații, vom beneficia de niște informații cât de cât reale, dar niciodată 100% adevărate.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*