TIBERIU TROIA

SMAEB 2023 a murit. Facem și noi ceva schimbări sau rămânem fără expoziție ?

La exact 20 de ani de la prima ediție, SMAEB 2023, expoziția moto din acest an, nu poate fi organizată din lipsă de participanți.

Harley-Davidson la SMAEB 2019

Harley-Davidson la SMAEB 2019

Îmi aduc aminte cu nostalgie de prima ediție SMAEB organizată în 2003 la Sala Polivalentă.

Mulți dintre motocicliștii de azi nu au cum să-și amintească, fiind ocupați cu șotronul (dacă mai exista) sau cu vreun extemporal.

Eram o mână de oameni, vreo 15 firme expozante și aveam singurul stand cu accesorii, adică mutasem magazinul din stația de metrou Piața Romană la Polivalentă, în rest erau doar motociclete, cred ca mai puțin de 30 în total.

Nici măcar nu am făcut fotografii la acea expoziție de buzunar.

Fenomenul moto a evoluat rapid, anul următor expoziția s-a mutat la Romexpo, în pavilonul central.

SMAEB 2023

Standul Ducati de la SMAEB 2018

Cu o scurtă scădere a nivelului afacerilor datorată crizei din 2008-2009, totul a trecut la alt nivel.

Numărul magazinelor moto s-a mărit exponențial, importatorii de moto s-au înmulțit și ei, au apărut pe piață jucătorii mari.

În ultimul timp am început să vorbim de stocuri de milioane de euro, de magazine de sute de metri pătrați, de chirii de mii de euro, de sute sau chiar mii de unități sosite în depozitele din România.

Cu toate astea, nu a apărut nici o asociație a importatorilor de moto care să pună puțină ordine în eventualele evenimente și care să poată interveni oficial în favoarea pieței moto (vezi ordine în Programul Rabla sau în legea cu utilizarea scuterelor de 125 cmc cu categoria B).

Cu bune și rele, în toată această perioadă, SMAEB a rămas singurul eveniment important, întâmpinând din ce în ce mai multe obiecțiuni ridicate de firmele mari.

SMAEB 2023

ATH Moto la SMAEB 2022

Cele mai importante probleme discutate de-a lungul anilor au fost următoarele:

  • stabilirea perioadei de organizare și anunțarea ei cu prea puțin timp înainte de eveniment, timpul fiind insuficient pentru participanți pentru rezervarea stocurilor de motociclete pentru expunere;
  • amestecul în aceeași expoziție a importatorilor care trebuie să arate motocicletele (nu să vândă), cu firmele mici venite să vândă cât se poate de mult;
  • perioada de organizare aleasă de fiecare dată în aprilie, ca publicul să poată veni cu motocicletele la expoziție, aceeași perioadă în care încep cu adevărat vânzările și magazinele de motociclete trebuie să închidă operațiunea timp de o săptămână;
  • obligativitatea construcției standurilor cu o singură firmă agreată de Romexpo, firmă care practică tarife exagerate;
  • costul ridicat al biletelor pentru vizitatori.
SMAEB 2023

Standul Yamaha de la SMAEB 2018

Au mai fost și alte probleme criticate și dezbătute, în fiecare an din ultima perioadă fiind din ce în ce mai puțini importatori de motociclete prezenți la eveniment.

Nemulțumirile expozanților au culminat în acest an, cei câțiva importatori rămași pe listă s-au retras pe rând și anunțul oficial a fost făcut ieri: SMAEB 2023 a fost anulat.

Ajungând în această situație, este foarte probabil că trebuie să se schimbe ceva în schema de organizare a evenimentului și rămâne de văzut dacă acest ceva va putea fi implementat la timp pentru organizarea SMAEB 2024.

Părerea mea (nu că m-ar întreba cineva) este că a sosit momentul să se înființeze Asociația Importatorilor de Motociclete, care ar putea milita în mod oficial pentru interesele motocicliștilor și ar putea reglementa organizarea evenimentelor, așa cum s-a întâmplat cu 30 de ani în urmă cu APIA (Asociația Importatorilor de Auto).

SMAEB 2023

Standul Honda de la SMAEB 2016

Fiecare zi din viață este câte o poveste, iar poveștile mele sunt, de ce mai multe ori, cu și despre motociclete. Toate poveştile, interviurile şi ştirile din lumea moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE pot fi urmărite și pe FacebookLinkedIn sau Twitter iar filmele sunt postate pe canalul YouTube.

One thought on “SMAEB 2023 a murit. Facem și noi ceva schimbări sau rămânem fără expoziție ?

  1. Szoke Attila

    conditiile erau grele pentru 30% din firmele mai mici care aveau o posibilitate de afirmare,si erau posibili expozanti. deci defavorizati. nici nu era interesul celor mai mari ca sa apara astia mici la eveniment…multi veneau de la limite,SM,BH,BC etc etc,sute de km. dar ….dar. am citit articolul,si daca ar merita pe viitor ,as participa .cu respectele mele, din partea ProMoto SHOP Reghin.

    Am scris parerea,daca s-ar organiza mai rotund,as participa ca expozant.Cel putin ca vizitator in cel mai rau caz.
    Asfalt uscat,sa speram ca orice problema ne va invata sa facem mai bine pe viitor.Raman interesat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*