TIBERIU TROIA

Yamaha SCR 950 – cruiser deghizat în Scrambler – test și prezentare

În ultimul timp, Yamaha ne-a obișnuit cu lansarea unor modele dezvoltate pe baza unei platforme comune.

Modelele MT-07 și MT-09 au adus după ele o întreagă serie de alte motociclete, MT devenind produsul de bază al firmei japoneze, reprezentând cu mult peste 50% din vânzările realizate.

În același timp, Ducati, unul dintre pionierii conceptului Scrambler, a prezentat o reactualizare a vechilor motociclete ale anilor ‘60, rezultate din modificările motocicletelor greoaie ale vremii, făcute de tinerii pasionați din Statele Unite, lansând noul Scrambler, nu ca un model aparte, ci ca o marcă separată a concernului.

În doar trei ani de la lansarea pe piață a acestei idei, Scrambler s-a dovedit un succes de piață răsunător, cu vânzări spectaculoase, o adevărată inspirație pentru toți producătorii.

Urmarea a fost apariția mai multor modele de Scrambler, printre care și o versiune prezentată de Yamaha – SCR 950, SCR fiind de fapt o prescurtare a numelui Scrambler, dar modelul lansat de Yamaha nefiind un Scrambler adevărat, nici măcar din punctul de vedere al producătorului.

Yamaha SCR 950

Cum a devenit Scrambler

Descris ca o motocicletă cu care se poate ieși în afara asfaltului, dar fără pretenții de enduro, SCR 950 este dezvoltată pe platforma modelului XV950R, motocicletă produsă probabil cu dedicație pentru piața americană, unde poartă numele Bolt, asemănarea cu modelul Harley-Davidson Sportster Iron fiind evidentă.

SCR a păstrat de la XV950R motorul, cadrul, amortizoarele, eșapamentul și, evident, transmisia pe curea.

Pentru a se preta mersului în teren, motocicleta a suferit destul de multe modificări, în primul rând poziția pilotului și garda la sol.

Subcadrul (partea din spate a cadrului) a fost înălțat, scărițele mutate, iar piese componente importante ale cruiserului, rezervorul și șaua, au fost înlocuite.

Rezervorul este inspirat din formele celui existent pe motocicleta legendară XT500, prima câștigătoare a Raliului Paris-Dakar, un model de referință al firmei Yamaha, devenită în timp obiect de colecție pentru pasionați.

Yamaha SCR 950

Toate componentele caroseriei sunt construite din metal, așa cum erau Scramblerele vechi, care aveau aripi din metal sau deloc, fapt care influențează masa totală.

Șaua este plată și, împreună cu ghidonul lat, echipat cu bară de rigidizare, conferă pilotului o poziție dreaptă și comodă.

Chiar dacă prin modificările aduse garda la sol a crescut cu 15 mm, ajungând la 145 mm, scărițele pilotului, prin poziția lor, nu permit înclinări spectaculoase pe viraje, deși ai fi tentat s-o faci, motocicleta dovedindu-se foarte stabilă, dând senzația de încredere și control total.

Masă mare, control total

Stabilitatea motocicletei este dată de centrul de greutate coborât și de masa ridicată de 252 kg la plin, unul din minusurile modelului, dar care devine avantaj în timpul mersului.

Din punct de vedere al masei, SCR 950 nu se poate compara cu modelele concurente, fiind cu 20 de kg mai greu decât tot ce există și, poate mai supărător este faptul că motorul oferă doar 55 CP.

Probabil că nici nu este nevoie de mai mult, motocicleta descurcându-se onorabil în toate situațiile, dar cultura moto a ultimilor ani impune motoare cu mulți cai putere.

Yamaha SCR 950

Motorul este cel instalat pe XV950R, fără modificări, având până și același capac al filtrului de aer, vopsit în argintiu, în timp ce restul motorului este negru mat.

Cât despre electronică, așa cum am fost învățați de tehnologia prezentă pe noile generații de motoare, lipsește cu desăvârșire. Nu numai că un motor care furnizează 55 CP nu necesită moduri de livrare a puterii sau sisteme de protecție și control, dar chiar conceptul de Scrambler, așa cum îl construiau entuziaștii secolului trecut, presupune o motocicletă simplă, elementară, de pe care au fost eliminate toate reperele inutile.

Personal nu cred că acest model cere putere mai mare, nici măcar după ce am ieșit în test, nici după ce am ieșit de pe asfalt, în teren, într-o plimbare ușoară, menajând amortizoarele.

Singura sursă de stres pe care am avut-o la mersul în teren, a fost prezența curelei de transmisie, în locul obișnuitului lanț de tracțiune, cunoscut fiind faptul că, între curea și fulie, pot intra pietricele sau diverse alte obiecte nedorite, care pot afecta bunul mers, chiar dacă materialele din care sunt produse ultimele generații de curele sunt foarte rezistente.

Nici amortizoarele de pe motocicletă nu sunt cele mai bune pentru mersul în teren, fiind exact aceleași de pe modelul mamă: pe față o furcă telescopică de 41 mm, fără posibilitatea de a fi reglată, iar pe spate dublu amortizor cu compensator, având reglaj numai la preîncărcare, toate având cursa potrivită mersului pe stradă, nu pentru enduro.

Yamaha SCR 950

Dintre toate componentele motocicletei, singurele care pot fi utilizate cu încredere în orice condiții, pe asfalt sau în afara acestuia, sunt anvelopele.

Au fost instalate Bridgestone Trail Wing, model pe care eu îl folosesc de peste 10 ani pe una dintre motocicletele pe care le-am utilizat în aproape orice condiții, anvelope excepționale, datorită atât formei, cu crampoane mari, cât și compoziției, fiind foarte aderente.

Un alt mare plus pentru o eventuală ieșire în teren sunt roțile cu spițe folosite, mult mai flexibile și elastice față de orice model de roată cu jante turnate.

Ca un lait motiv al motocicletei, constructorul a ales forma circulară, cercul regăsindu-se peste tot. începând cu farul, bordul, semnalizatoarele, oglinzile, lampa spate, toate sunt circulare, așa cum erau la motocicletele anilor ‘70, sursă de inspirație pentru modelul SCR 950.

Tot de acolo provin și capacele laterale de protecție, realizate sub forma vechilor plăci pentru numerele de concurs folosite în competițiile de acum 40-50 de ani sau protecțiile eșapamentului cu orificii care imită piesele construite artizanal, de pe primele Scramblere, găurite pentru micșorarea greutății.

În același stil retro este conceput și bordul digital, care oferă un minimum de informații.

Yamaha SCR 950

Tragem linie

Modelul SCR 950 nu are nimic senzațional, surprize tehnologice care să te uimească sau găselnițe de ultimă oră, dar merge foarte bine, se pilotează cu ușurință, îți dă senzația de control total și îți dă încredere, se comportă ca o motocicletă mult mai ușoară decât este în realitate și totul funcționează ireproșabil, așa cum este de așteptat de la un model Yamaha.

Cu aspectul ei retro, performanțele modeste ale motorului și lipsa sistemelor electronice, toate acestea fiind normale și justificate pentru cineva care înțelege rostul unei astfel de motociclete, Yamaha SCR 950 are avantaje față de modelele produse de concurență.

În primul rând este vorba de fiabilitate, caracteristică produselor Yamaha și de prețul rezonabil. Dacă mai luăm în calcul și criteriile subiective de alegere a unei motociclete, aspect exterior, sunetul emis de eșapament sau legendele care însoțesc modelul XT500, de la care SCR 950 a împrumutat multe elemente, versiunea pe care o propune Yamaha pentru curentul Scrambler poate deveni una dintre opțiunile noii generații de motocicliști.

Yamaha SCR 950

Ce mi-a plăcut la Yamaha SCR 950

Motocicleta este foarte stabilă, preț rezonabil.

Ce nu mi-a plăcut la Yamaha SCR 950

Masă foarte mare, transmisia pe curea nu este recomandată pentru folosinţa în afara asfaltului.

Articolul complet a apărut în revista  Auto Motor şi Sport nr. 3 (244) din martie 2018.

Echipament folosit la test

Cască Caberg Freedom

Geacă Wintex

Pantaloni Wintex

Cizme Puma

Mănuşi Spidi – Motor Team

Motocicleta testată a fost pusă la dispoziție de firma Motodynamics, importator autorizat Yamaha în România.

Fotografiile sunt opera prietenului meu, maestrul Radu Chindriş (ca de obicei).

Pentru fanii firmei Yamaha, mai jos sunt câteva articole interesante postate până acum.

Yamaha TMAX 530 SX model 2017 – test şi prezentare – varianta video

Vă invit la pregătirea de livrare a unei motociclete Yamaha MT09 SP

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*