TIBERIU TROIA

Honda XL 750 Transalp – prezentare video și date tehnice

Sunt într-o poziție ingrată: trebuie să vă prezint cât pot de obiectiv și echidistant o motocicletă care m-a surprins și vrăjit în același timp încă de la prima întâlnire: Honda XL 750 Transalp.

Surprins pentru că, având 1,72 m, picioare scurte, mai multe operații decât Madonna și oarece componente din titan, în mod normal nu ar trebui să mă urc în șaua unei motociclete cu roată de față de 21 și cu cea mai mare gardă la sol din istoria modelului Transalp și cu toate astea am descoperit că o motocicletă teoretic imposibilă pentru mine, este exact ceea ce mi-ar face trebuință și plăcere.

Vrăjit pentru că am descoperit primul model Adventure pe care am mers până acum, care se comportă pe stradă mai bine decât multe alte motociclete construite special pentru utilizarea pe asfalt și este probabil cea mai manevrabilă motocicletă din această categorie pe care am mers până acum.

Povestea modelului Transalp începe în anul 1986, odată cu apariția modelului de 600 cmc, urmat 14 ani mai târziu de cel de 650 și în anul 2000 de ultima variantă de 700 cmc, care a rezistat pe piață până cu vreo 10 ani în urmă.

Eu personal eram convins că nu va mai apare vreun Transalp, dar, ca în multe alte ocazii, m-am înșelat și, în acest an, Honda a lansat cel mai puternic, cel mai rafinat, cel mai manevrabil Transalp, o motocicletă gândită pentru folosința pe asfalt și în afara lui.

Honda XL 750 Transalp

O categorie cu o concurență aprigă: Yamaha Ténéré, Aprilia Tuareg 660, Suzuki V-Strom 800 DE, BMW F 850 GS, KTM 790 Adventure.

Dacă cineva se așteaptă ca noul Transalp să fie concurentul direct al modelului Tenere de la Yamaha, sau Aprilia Tuareg, ca să nu mai spun de KTM, ei bine, se înșeală. Este mai aproape de Suzuki V-Strom 800 DE, nefiind destinat celor împătimiți de off-road, ci, mai degrabă războinicilor de weekend, oamenii obișnuiți care vor să știe că motocicleta lor poate merge și pe teren accidentat, dar se comportă minunat pe asfalt.

Pe motocicletă este instalat motorul de pe noul Hornet, dar nu identic, având ceva modificări, cu un traseu mai lung al admisiei și un eșapament diferit, pentru cuplu îmbunătățit pe plaja de turații joase și de mijloc, rezultatul fiind un sunet complet diferit. Transalp este una dintre puținele motociclete japoneze la care nu trebuie să investești 1000 de euro într-un alt eșapament, sună demențial.

755 cmc, patru timpi, doi cilindri gemeni paraleli, cu bielele defazate la 270 grade, patru supape pe cilindru, distribuție Unicam, răcire cu lichid, injecție electronică, accelerație Throttle By Wire.

Honda XL 750 Transalp

Sistemul de distribuție cu un singur arbore cu came în cap numit „Unicam”, testat pe motocicletele de teren Honda și instalat pe CRF450R și CBR1000RR-R Fireblade este compact  si contribuie la reducerea dimensiunii motorului, permițându-i să fie plasat mai înainte în cadru, coborând în același timp centrul de greutate al motocicletei, una dintre urmări fiind și îmbunătățirea tracțiunii pe viraje a roții din față.

Încă o tehnologie preluată din competiții a fost implementată pe acest motor: cilindrii din aluminiu cu Nikasil.

Nikasil este prescurtarea de la nichel carbură siliciu și nu este un material, este rezultatul unei acoperiri chimice.

Introdusă de firma Mahle în 1967, Nikasil a permis cilindrilor și pistoanelor din aluminiu să lucreze în contact direct, cu uzură și frecare reduse.

Carbura de siliciu este o ceramică foarte dură (mult mai dură decât oțelul) și poate fi dizolvată în nichel. Soluția rezultată poate fi apoi galvanizată pe suprafața cilindrului din aluminiu.

Honda XL 750 Transalp

În timpul funcționării motorului, segmenții vor îndepărta nichelul, lăsând un strat foarte dur de carbură de siliciu care previne contactul direct cu cilindrul din aluminiu. În această configurație, toleranțele componentelor motorului pot fi mult mai strânse pentru performanțe mai bune.

În afară de reducerea frecărilor, un alt mare avantaj oferit de cilindrii din aluminiu nu este masa redusă, așa cum s-ar putea crede, ci conductivitatea termică ridicată, adică transferul de caldură rapid, mult mai eficace decât cel al cilindrilor cu cămașe din fontă, un atribut important pentru un motoarele de mare putere.

Și dacă am exagerat cu explicațiile tehnice, o s-o spun mai pe românește, ca să înțeleagă toată lumea: merge motorul ăsta de te unge pe suflet, este instalat pe un cadru tip diamant, care are o masă de doar 18,3 kg și este ușor datorită optimizării grosimii și a rigidității țevilor din oțel. Este mai ușor cu 18% față de cel de pe Honda NC750X și cu 10% mai ușor decât cel de pe CB500X.

În acest fel, masa la plin a noului Transalp este de 208 kg, adică cel mai mare, cel mai puternic Transalp de până acum, cu cea mai mare gardă la sol și cea mai mare înălțime la șa, este în același timp cel mai ușor.

Honda XL 750 Transalp

Motocicleta mi-a plăcut atât de mult, încât aș putea să vorbesc despre ea până v-aș plictisi, așa că voi încerca să sintetizez.

Amortizoare Showa nu cele mai performante, dar care lucrează perfect, frâne Nissin nu cele mai sofisticate, dar care își fac treaba fără greșeală, ergonomie perfectă, care face motocicleta deosebit de comodă, distribuție a maselor reușită, de unde o manevrabilitate excepțională și o ținută de drum minunată, consum redus, de 4,4 litri la sută.

Pachet electronic competitiv: 5 moduri de pilotaj, 4 moduri de livrare a puterii, control al frânei de motor cu 3 niveluri, control al tracțiunii decuplabil, cu 5 niveluri de intervenție, cu sistem integrat de control al plecărilor pe o roată, cu 3 niveluri, conectivitate Honda Smartphone Voice Control.

Și ajungem la partea cea mai subiectivă a caracterizării unei motociclete: aspectul.

Ori de câte ori se poate îmi place să nu pun eu ștampila, e frumoasă sau nu, îi las pe specialiști să o facă. La urma urmei, am urmat numai 11 ani cursurile unor școli de artă, nu sunt un expert ca mulți alții.

Honda XL 750 Transalp

Am auzit păreri diferite, că nu are nimic deosebit, că nu impresionează și altele cam în același stil. Părerea specialiștilor e alta.

Încă de la începutul anului, juriul format din peste 30 de somități al celui mai important concurs de design din lume, Red Dot, competiție înființată în 1954, a premiat pentru design două motociclete produse de Honda în acest an, Hornet și Transalp.

Și asta probabil pentru că motocicleta a fost proiectată în centrul de design al companiei de la Roma, nu din Japonia.

Design nu înseamnă numai frumusețe, înseamnă utilitate, funcționalitate, inovație, atribute pe care juriul a stabilit că Honda Transalp le întrunește.

Fiecare e liber să hotărască, îi place sau nu dar, dacă vă place, treaba e simplă: 11.550 de euro vă costă minunăția asta, după care vă puteți bucura de ea zi de vară până-n seară.

Honda XL 750 Transalp

Fișa tehnică Honda XL 750 Transalp

Motor în patru timpi, cu doi cilindri gemeni paraleli, cu bielele defazate la 270 grade, patru  supape pe cilindru, distribuție Unicam, răcire cu lichid, injecție electronică, accelerație Throttle By Wire.

Capacitate cilindrică: 755 cmc, alezaj x cursă: 87,0 x 63,5 mm, raport de compresie: 11,0:1.

Putere maximă: 91,8 CP (67,5 kW) / 9500 rpm, cuplu maxim: 75 Nm / 7250 rpm.

Cadru tip Diamant din țeavă de oțel crom-molibden, basculă din oţel.

Cutie de viteze cu şase trepte, ambreiaj multidisc în baie de ulei cu patinare controlată şi  acţionare mecanică, transmisie finală pe lanț.

Suspensia față: furcă telescopică hidraulică inversată Showa Ø 43 mm, SFF-CA nereglabilă, cursă roată faţă: 200 mm.

Suspensia spate: monoamortizor Showa reglabil pe preîncărcare, cursă roată spate: 190 mm.

Honda XL 750 Transalp

Frână faţă: hidraulică cu dublu disc flotant din oţel Ø 310 x 4,5 mm, etriere radial Nissin cu două pistonaşe, ABS.

Frână spate: hidraulică cu disc din oţel Ø 256 x 6 mm, etrier cu un pistonaş, ABS decuplabil.

Roată faţă 21”/ spate 18”, roţi cu jante din oţel şi spiţe.

Anvelope cu cameră, faţă: 90/90-R21 M/C 54H, spate: 150/70-R18 M/C 70H.

Lungime: 2325 mm, ampatament: 1560 mm, înălţime la şa: 850 mm, gardă la sol: 210 mm.

Masă la plin: 208 kg, capacitate rezervor benzină: 16,9 ltr., consum mediu: 4,4 ltr/100 km.

Sisteme de control și siguranță: 5 moduri de pilotaj, 4 moduri de livrare a puterii, control al frânei de motor cu 3 niveluri, control al tracțiunii decuplabil, cu 5 niveluri de intervenție, cu sistem integrat de control al plecărilor pe o roată, cu 3 niveluri, conectivitate Honda Smartphone Voice Control, sistem lumini tehnologie LED, sistem semnalizare urgență (ESS).

Honda XL 750 Transalp

Preț Honda XL 750 Transalp în România: 11.550 EUR.

Motocicleta a fost pusă la dispoziție de compania Motor Team, dealer oficial Honda.

Echipamentul folosit la testul modelului Honda Transalp

Cască LS2 Pioneer MX436 – ASP Group

Geacă Clover Laminator 2 WP – Motor Team

Pantaloni Clover GTS 4 WP – Motor Team

Cizme Dainese Solarys Gore-Tex – United Motors

Mănuşi Spidi TX-1 – Motor Team

Honda XL 750 Transalp

Toate poveştile, interviurile şi ştirile din lumea moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE pot fi urmărite și pe FacebookLinkedIn sau X (ex Twitter) iar filmele sunt postate pe canalul YouTube.

One thought on “Honda XL 750 Transalp – prezentare video și date tehnice

  1. Virgil Cristian Stanciu

    Foarte pertinent comentariu asa ne obișnuiește mereu Tibi și Transalpul nou tine sus stindardul Honda ca de fiecare data

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*