TIBERIU TROIA

Harley-Davidson Softail Slim S model 2017 – Născut din legendă – test și prezentare

Fiecare model nou de motocicleta are câte o poveste și oricâte motociclete ai testat, oricât de mult ai citit despre ele, la fiecare model nou există ceva care te surprinde.

Citisem tot ce s-a scris despre Slim S la momentul lansării pe piață, am fost vrăjit de formele motocicletei și încântat de culoarea aleasă pentru prima generație, dar nu știam cum merge.

Harley-Davidson Slim S 2017

Membru al gamei Softail 2017, o motocicletă mai suplă decât majoritatea celor din familie, echipată cu un motor performant, Screamin’ Eagle Twin Cam 110B, fiind prima motocicletă de serie pe care este instalat acest motor.

Până acum, pasionaţii firmei puteau beneficia de un astfel de motor numai dacă cumpărau unul din modelele exclusiviste ale gamei CVO (Custom Vehicle Operation) şi, de obicei, motorul era instalat numai pe marile modele Touring.

Pe româneşte, Sceamin’ Eagle Twin Cam 110B înseamnă forţă pură, moment uriaş la turaţii joase. Cei 1800 cc ai motorului produc 82 CP la 5000 rpm şi un cuplu maxim de 145 Nm la 4000 rpm, din care 120 Nm se pot folosi la doar 2000 rpm (cuplu de 120 Nm pe care 95% din motocicletele momentului nu îl ating).

Pentru cei care încă nu au fost impresionați de valoarea cuplului motor amintită mai sus, mă simt dator să amintesc de una dintre cele mai spectaculoase motociclete ale ultimilor ani, KTM 1290 Super Duke R, care și-a căpătat renumele de “Bestie”, datorită cuplului motor maxim de 144 Nm, adică puțin mai mic decât cel produs de Slim S. Dacă un naked agresiv impresionează cu această valoare a cuplului maxim, un bobber având un cuplu superior ar trebui să șocheze și chiar acesta este efectul pentru majoritatea celor care testează prima dată acest model.

Harley-Davidson Slim S

Moştenirea trecutului

Forma unor elemente componente, proporţiile motocicletei, culoarea olive (verde militar) şi steaua, simbolul armatei americane, care au decorat rezervorul primei generații produsă în 2016, toate te duc cu gândul la una din cele mai iubite motociclete a istoriei, WLA 45, The Liberator, motor pe care US Army l-a folosit în cel de-al doilea război mondial şi a adus libertatea multor ţări.

Produs începând din 1940 în peste 90.000 unităţi, WLA 45 (45 inch cubici – 740 cc) a început să fie una dintre cele mai importante echipamente ale armatei după atacul asupra Pearl Harbour din 1942.

Din acest motiv, de multe ori numele este confundat cu momentul strategic care a influenţat mărirea producţiei şi i se mai spune WLA 42.

Modelul a fost folosit extensiv nu numai de armata americană, ci şi de aliaţi, cărora SUA le-a livrat mari flote de motociclete, numai în Uniunea Sovietica fiind trimise 30.000 motociclete.

softail slim s

Harley-Davidson WLA 45 restaurat

După război, mare parte a motocicletelor rămase au fost vândute populaţiei şi astfel s-a născut moda motoarelor custom, tinerii transformând motoarele militare, mulţi dintre ei fiind cei care le folosiseră în timpul războiului şi modificându-le după dorinţă, pentru uzul de zi cu zi, în noua lume născută după război.

Astfel, în afară de rolul important jucat de WLA 45 în timpul celui de-al doilea război mondial, motocicleta a devenit un deschizător de drumuri, unul dintre primele modele care au creat curentul custom, de personalizare a motocicletelor.

Toate acestea au transformat motocicleta de război americană într-un adevărat simbol, a devenit una dintre cele mai iubite și căutate modele de motociclete din lume, iar designerii de la Harley-Davidson au hotărât să-i aducă un omagiu prin apariția noului Softail Slim S.

Softail Slim S

Surprizele prezentului

Primul lucru pe care îl observi la Slim S este înălțimea mică a șeii, care îți oferă o poziție relaxată și un control total al motocicletei, cu toată masa ei de 323 kg la plin.

Datorită acestei caracteristici, aproape orice pilot poate ajunge cu ambele picioare pe pământ, aceasta fiind una dintre cele mai întâlnite probleme ale persoanelor mai scunde.

Odată cu prima linie dreaptă pe care o parcurgi și cu prima accelerație, descoperi cu uimire efectul cuplului motor spectaculos și înțelegi că sub masca unui bobber obișnuit se ascunde o forță brută, un motor demn de cursele de accelerație de un sfert de milă.

Probabil că acesta este momentul în care orice nou folositor al acestei motociclete ar remarca celelalte repere interesante instalate în configurație standard, piese care completează efectul motorului puternic: admisia Screamin’ Eagle Stage 1 high-flow și eșapamentul Shotgun.

Următoarea surpriză apare la primele viraje mai largi, atunci când începi să polizezi tălpicile și motocicleta pare că se înclină și mai mult.

Slim S

Cu bune și cu rele

Din păcate, aici devine evident unul dintre puținele minusuri ale motocicletei, iar înălțimea redusă a șeii, în combinație cu garda mică la sol, sunt umbrite de poziția tălpicilor pilotului. La orice viraj abordat mai optimist (ca să nu spun sportiv), tălpicile ating asfaltul și sunt afectate direct, neexistând o componentă de uzură care să poată fi înlocuită, așa cu există la alte modele.

În afară de senzația neplăcută creată de contactul cu solul și scânteile inerente, tălpicile nu sunt chiar ieftine, înlocuirea lor fiind una dintre cheltuielile pe care nu le treci cu vederea.

Dacă în viraje pilotajul presupune un minimum de responsabilitate din cauza poziției tălpicilor, mersul la drum lung este odihnitor și mult îmbunătățit de existența unui cruise control, foarte ușor de acționat prin intermediul unui buton aflat la comanda stângă a ghidonului, acțiunea fiind anulată la orice manevră a frânei sau accelerației.

Frânele sunt eficace dacă sunt acționate atât fața, cât și spatele, având ABS în configurație standard. Diferența de eficiență a frânei față, echipată cu un singur disc de 300 mm, dar cu etrier cu patru pistonașe de diametre diferite, față de cea de spate, mai puțin agresivă și fără mușcătură inițială, este binevenită pentru cei care au tendința să frâneze numai cu spatele și sunt nevoiți să acționeze ambele frâne.

Softail Slim S

Amortizoarele își fac treaba, cele de față sunt chiar foarte bune, dar spatele ar fi putut fi mai “soft”, dacă tot e Softail (să-mi fie scuzat jocul de cuvinte).

În afară de ABS, nu trebuie să căutăm alte dotări cu care suntem obişnuiţi la motoarele moderne (controlul tracţiunii, moduri de putere, computere), pentru că Softail Slim S rămâne o variantă modernă de bobber şi trebuie folosită ca atare.

S-ar mai putea vorbi despre căldura emanată de motor în timpul mersului, resimțită în special la viteză mică, datorită distanței dintre șa și rezervor, lăsată intenționat de creatorii motocicletei, pentru a imita modelul de acum 70 de ani, dar aceasta este o problemă cunoscută și acceptată de cei care folosesc motocicletele Harley-Davidson și considerată un fel de cost.

Pentru a echilibra puțin caracterizarea noii motociclete, merită amintită evoluția evidentă a cutiei de viteze, rezultat al muncii de ani a fabricii, cutie care schimbă treptele fără zgomotul cu care eram obișnuiți, dovedind încă odată că Slim S are aspect clasic, dar comportamentul unei motociclete moderne.

Softail Slim S

Dacă pe lângă performațele motorului afli și povestea motocicletei care a inspirat creatorii modelului Slim S, cu încărcătura ei emoțională, atunci începi să înțelegi că acest nou Harley-Davidson nu este doar încă o motocicletă produsă pentru fanii firmei, ci o adevărată odă compusă în memoria unui simbol al industriei americane de designerii companiei, conduși de Brad Richards, coordonatorul departamentului de design, artistul vrăjitor, mare entuziast și pasionat de motoare.

.

Ce mi-a plăcut la Harley-Davidson Slim S:

Poziție comodă a pilotului, cuplu motor remarcabil

Ce nu mi-a plăcut la Harley-Davidson Slim S:

Tălpicile pilotului limitează înclinarea pe viraje, suspensia spate dură

Harley-Davidson Slim S

Articolul complet a apărut în revista  Auto Motor şi Sport nr. 9 (238) din septembrie 2017.

Motocicleta testată a fost pusă la dispoziție de Harley-Davidson București, unicul dealer autorizat Harley-Davidson în România.

Fotografiile sunt opera prietenului meu, maestrul Radu Chindriș.

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*