TIBERIU TROIA

Honda Forza 300 – Test în ultima clipă

Timp de 20 de ani Honda Forza 300 a fost cel mai vândut model de scuter recreațional de clasă medie în țările din vestul Europei.

Honda Forza 300

În anul 2000, ca urmare a succesului înregistrat de Forza 125, Honda a lansat pe piață modelul Forza 300, fiind primul producător major care a atacat această categorie de cilindree mijlocie.

Scuterul a fost modificat de câteva ori, ultima generație fiind introdusă pe piață în 2018.

Nu testasem primele generații apărute și primul Forza 300 pe care am avut ocazia să-l testez a fost modelul comercializat de Honda în 2020, singura modificare apărută fiind cutia de spate pentru bagaje (topcase), oferită în aceast an în configurație standard.

Honda Forza 300

Este un topcase inteligent, comandat de același modul cu ajutorul căruia se pornește motorul și se deschid șaua și capacul de acces la rezervorul de combustibil, pornirea fiind fără cheie.

Prețul unei astfel de cutii inteligente este ridicat, de peste 700 de euro, reper care a ridicat prețul scuterului.

Pentru țările în care astfel de accesorii sofisticate sunt apreciate și căutate, probabil că măsura este justificată și s-a bucurat de succes, dar cred că în țările mai sarace, unde prețul final este unul dintre criteriile importante de alegere a vehicolului, prețul mai mare decât cel al modelelor concurente a influențat vânzările, modelul similar produs de Yamaha înregistrând în România un volum aproape dublu al vânzărilor.

Honda Forza 300

De ce în ultima clipă

Testul modelului Forza 300 este probabil singurul pe care l-am făcut până acum, publicat după ce Honda a anunțat că întrerupe producția modelului și a prezentat versiunea de 350 pentru sezonul următor.

Sedința foto a fost realizată cu ceva timp înainte de publicarea textului, vremea bună și temperaturile ridicate fiind o condiție pentru lumina potrivită necesară fotografiilor de calitate și succesul unui test real, în care sunt puse la încercare posibilitățile scuterului și ale anvelopelor, mai ales în viraje.

Honda Forza 300

Faptul că Forza 300 nu va mai fi produs și va fi înlocuit de noul Forza 350 nu umbrește în nici un fel calitățile și performanțele oferite de acesta, dovada fiind cei 20 de ani de existență și supremație a modelului.

Probabil că, în toată această perioadă, în țările bogate (din nou sunt nevoit să apelez la datele statistice din vestul Europei), Forza 300 a avut un singur un singur concurent adevărat, SH 300, modelul utilitar cu aceeași cilindree produs tot de Honda, care, chiar dacă face parte din altă categorie, a avut parte de același succes al vânzărilor.

Honda Forza 300

Ce e nou pe ultima generație

Față de generația anterioară, introdusă pe piață în 2015, actualul Forza 300 este complet reproiectat, având alt aspect, o capacitate mărită a spațiului de depozitare, este mult mai ușor (cu 12 kg, ca să fiu mai exact) și Honda îl prezintă ca fiind mai dinamic și sportiv datorită dimensiunilor modificate.

Comparat cu modelele vechi, este mai îngust, mai modern și oferă pilotului o poziție mai ridicată.

Principalele modele concurente sunt produse de Piaggio, Yamaha, Kymco și Kawasaki, care, între noi fie vorba, este produs tot de Kymco, dar numai Yamaha se ridică la același nivel de calitate, chiar dacă și celelalte sunt foarte bine lucrate.

Honda Forza 300

Detaliile tehnice nou implementate, care pot fi remarcate imediat, sunt luminile tehnologie LED, bordul mixt LCD/analog și parbrizul comandat electric, cu o plajă de mișcare de 140 mm.

Pentru obținerea caracterului sportiv despre care am amintit, dimensiunile șasiului sunt mult reduse, ampatamentul fiind cu 35 mm mai scurt și cu doar 20 mm mai lung decât cel al modelului mai mic produs de Honda, Forza 125.

În același timp, șaua este cu 64 mm mai înaltă, oferind o poziție de pilotaj mai înaltă și mai multă vizibilitate.

Honda Forza 300

Surpriza majoră, imposibil de remarcat vizual, dar care influențează mersul scuterului, este implementarea controlului tracțiunii, sistemul tradițional produs de Honda și numit de producător control al cuplului (HSTC – Honda Selectable Torque Control).

Este primul model de scuter pe care Honda instalează tehnologia folosită la motociclete, sistemul detectând diferența vitezei de rotație dintre roata față și cea de spate și ajustează cuplul produs de motor prin reglarea injecției de carburant, pentru evitarea derapajului.

Controlul tracțiunii poate fi decuplat în staționare, dar sistemul repornește automat la oprirea contactului general.

Honda Forza 300

Performanțe și manevrabilitate

Motorul noului model are 279 cmc și este același cu cel de pe varianta utilitară, SH300i, dar cu alte setări. Puterea și cuplul sunt furnizate progresiv și predictibil, tipic pentru motoarele produse de Honda și fac posibilă atingerea unei viteze maxime de 129 km/h, cu un consum mediu declarat de producător de 3,22 ltr/100 km.

Instalat pe un cadru construit din țeavă de oțel, motorul a contribuit la reducerea masei scuterului, mai mică cu peste 12 kg față de cea a generației anterioare.

Cu toate acestea, masa la plin este de 182 kg, cu trei kilograme mai mare decât cea a principalului model concurent, Yamaha XMAX 300, dar, chiar dacă motorul utilizat de Yamaha este mai mare, mai puternic și cu un comportament mai sportiv, dimensiunile și arhitectura șasiului modelului Forza 300 fac scuterul Honda mai agil și usor de manevrat, cu un ampatament de numai 1510 mm.

Honda Forza 300

Suspensiile și sistemul de frânare au un rol important în comportamentul șasiului.

Amortizoarele sunt moi, cel puțin cele din față sunt de-a dreptul surprinzătoare.

De obicei sunt adeptul amortizoarelor mai tari, dar, trebuie să recunosc că, cele de pe Forza 300 m-au încântat. Spatele a fost mai tare decât mi-ar fi plăcut, dar erau setate pe o poziție de mijloc, din cele 7 trepte de reglaj a precomprimării, deci se putea mai bine.

În schimb, cele din față au fost moi și foarte plăcute. Nu dădeau senzația de pierdere a preciziei, așa cum se întâmplă de obicei în cazul amortizoarelor prea moi, au fost exact atât cât trebuie ca să treci peste denivelări cu zâmbetul pe buze.

Honda Forza 300

Și, în sfârșit, confortul

Am lăsat pentru finalul articolului senzațiile pe care le ai mergând cu Honda Forza 300.

Totul, dar absolut totul, este făcut pentru plăcerea pilotului.

Șasiul mai scurt și mai ușor, suspensiile plăcute, frânele progresive, motorul care livrează puterea liniar și predictibil, poate chiar prea liniar pentru mine, oglinzile fixate pe carenaj care nu vibrează și sunt eficace tot timpul, șaua mare, poziția pilotului comodă și, de ce nu, volumul mare al compartimentului de depozitare, toate îți conferă liniște și confortul atât de mult căutat la un astfel de vehicul.

Poate că motorul nu este atât de agresiv ca cel al modelului concurent produs de Yamaha, poate că formele carenajului nu sunt atât de sportive ca cele ale altor modele, dar cu siguranță Honda Forza 300 este unul dintre cele mai comode scutere de clasă mijlocie, dacă nu cumva cel mai comod, făcut pentru oameni pașnici, constructorul păstrând motto-ul care a însoțit motocicletele Honda încă de la început: “You meet the nicest people on a Honda”.

Honda Forza 300

Ce mi-a plăcut la Honda Forza 300

Parbrizul comandat electric, poziția pilotului forte comodă, amortizoarele spate plăcute și topcase Smart inclus în preț.

Ce nu mi-a plăcut la Honda Forza 300

Preț mare care putea fi redus prin neincluderea cutiei de bagaj în configurație standard.

Articolul complet a apărut în revista Auto Motor şi Sport nr. 12 (277) din decembrie 2020.

Foto: Radu Chindriş

Honda Forza 300

Toate poveştile, interviurile şi ştirile din lumea moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE pot fi urmărite și pe FacebookLinkedIn sau Twitter iar filmele sunt postate pe canalul  YouTube.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*